lørdag 5. mars 2011

Bloggen passion 4 baking - hvem lar seg ikke friste?

Må si det er rimelig høy siklefaktor når man besøker denne superflotte bloggen som forøvrig tilhører en utrolig flott og kreativ jente som kan friste med den ene sukkerbomben etter den andre. Hva er det hun ikke får til? Jeg blir gang på gang så utrolig imponert over alt hun får til. Det kan også sies at bloggen også er med på kåringen av Norges mest elskede blogg. Hun får definitivt mine stemmer der. Og har du ikke vært inne på denne flotte bloggen så bare MÅ du ta en titt, jeg lover du blir fristet dersom du er en like stor sukkermons som det jeg er.
Jeg ble så fristet til å prøve å lage hennes chocolate chubbies og som sagt så gjort. Nå står de og avkjøler seg på kjøkkenbenken. Tror disse smaker himmelsk. Men kaken i den siste innlegget hennes fristet jo også like mye....HJÆÆÆÆLP, jeg kommer til å bli feit og hele operasjonen min vil være forgjeves....haha, må bare skjerpe meg, jeg får heller lage noen av fristelsene til bursdagene i mai, da har jeg ihvertfall en GOD unnskyldning.

Å ØNSKE SEG SAKER SOM KOSTER MER ENN MAN HAR RÅD TIL, MEN SOM MAN TENKER SÅ MYE PÅ AT MAN TIL SLUTT FINNER 100 UNNSKYLDNINGER FOR Å KJØPE DET SELV OM DET EGENTLIG ER FOR DYRT. NEDENFOR ER EN SLIK SAK!!


En slik står HØØØYT på ønskelista mi, kanskje noe å tenke på til dagen da jeg fyller 40? 40 ÅR.....HÆÆÆ, HJÆLPES!!!!!!!!!!!!!!! Men det er over et år til selv om jeg ønsker meg denne mye før, men hm-hm, den koster i underkant av 5000 kroner men kommer vel også sansynligvis til å leve lengre enn meg skal man tro på hva garantien sier. Så EN dag står det en slik på benken i gutua åkke som.
Hvordan lage god og fyldig tomatsaus til spanse kjøttboller!
Prøvde meg litt frem og denne retten ble ganske god. Martinus likte den veldig godt ihvertfall. Her er oppskriften:
Spanske kjøttboller i fyldig tomatsaus
Tomatsaus:
4 fedd finhakket, fersk hvitløk
1 stor finhakket sjalottløk.
En passe stor bit med fersk fenikkel, finhakket.
Dette brunes forsiktg i jerngryte i god olivenolje (jeg brukte forøvrig Huile d`Olive Vierge Extra et au Basilic fra Oliviers&Co).
Deretter tilsatte jeg to bokser med solmodne, gode hermetiserte tomater og ca. 3 ss tomatpurre, ca. en dl ferskrevet parmesan og en liten dæsj med hvitvinsedikk. Krydret med nykværnet pepper, sukker og saltblandingen fra Oliviers&Co som består av salt og urter. Ca. en halv dl med fløte tilsatte jeg for veslegutt sin skyld for å dempe smaken litt. Til slutt kuttet jeg opp masse (ca. 1 dl) fersk persille og blandet oppi gryta. Satte på lokk og lot dette småputre i ca. en time.
Kjøttboller:
500 gr. kjøttdeig (her brukte jeg 400 gr. kjøttdeig og ca. 100 gr. svinekjøttdeig)
2 egg
Ca. 1 dl brødsmuler
Ca. 1 1/2 dl. ferskrevet parmesan
Et par fedd finhakket hvitløk
2 ss frisk hakket pesille
Litt salt og nykværet pepper.
Alt blandes sammen i kjøkkenmaskin.
Ha litt god olivenolje i stekepanne og lag små kjøttboller. Disse brunes forsiktig og blandes deretter oppi tomatsausen og lar alt småkoke/trekke videre i ca. 20 min på svak varme under lokk.
Kok tagliatelle og rasp opp masse fersk parmesan. Enjoy!!!

7 kommentarer:

Mariann S sa...

Titt titt Lene :) Ja i den bloggen var det jammen masse som frista, hjeeeelp!! Og den kjøkkenmaskina, mmmmmmmm den fikk eg og lyst på :) Og kjøttbollane, nam nam :) Men psssst.... det er ikkje farlig å bli 40, eg har overlevd i snart 3 år ;)))) Ha ei fine helg :)

Anonym sa...

Hei. Jeg kjøpte min KA på Komplett.no, de hadde tilbud til 3000 kr. Løp å kjøp ;-)
Klem fra Igi

Tonerose sa...

dette så fristende ut!! spørs om jeg må prøve meg på den etterhvert...! :o) takk for oppskrift!

først av alt må jeg si - RIKTIG GOD BEDRING!! tipper formen din ikke akkurat er på topp om dagen, men så fantastisk at du føler deg så bra som du gjør! Det er imponerende!! :o) Det er jo tross alt ganske stor ting du har vært igjennom, så at du tror du er tilbake på jobb etter et par uker er utrolig sterkt! :o) Pass på å ikke press deg for hardt da, viktig å ta det med ro og bli bra først! :o)

Så gøy at du har lyst på sånn kjøkkenmaskin!! :o) Jeg synes den er helt herlig, har kjøpt min på royaldesign. Desverre er prisen rimelig lik rundt omkring.. det hender de har kampanjer på den,tror kitch'n har kampansje nå - hadde det iallefall for en drøy uke siden. Men da desverre ikke rosa! (tilbud med ekstrautstyrs-pakke) Om du kjøper ekstrautstyr på ebay blir det betydelig rimeligere!! Men ikke kjøp maskina der, det blir litt trøblete med strømmen..

Kos deg massevis med gutta dine! Du og du så stor Martiuns er blitt, han er bare HELSKØNN!! :o)

Tonerose sa...

ser forresten at du har brød-boksen jeg sikler på... Den er nydelig! Men jeg lurer på å kjøpe den i rosa da.. Hihi! :o) Passer bedre på kjøkkenet vårt nå, men den blåfargen er bare helt vidunderlig! :o)

Mia, New Room Interior sa...

Hei! Takk for din koselige hilsen hos meg, er så gøy å få tilbakemeldinger som den du gir, det varmer virkelig! :-) For et koselig hus og anneks dere har!! Fin blogg og! Ha en fortsatt fin helg, håper sola skinner på deg! Klem

Laila sa...

Oppskriften er kopiert og skrevet ut og skal prøves ganske snart.
Alle aldre har noe bra og by på, men 40 åra er nok de beste etter min mening (fyller 60 sist i mnd.)
Fyttirakkern.
Frø i snø har jeg lært av deg.
Jammen er du tøff som har gjennomgått en sånn operasjon, ta godt vare på deg selv nå.
Klem Laila

carina sa...

KA maskinen tar seg utrolig godt ut på kjøkken benken:) Har også ønsket meg en slik leeenge:)flott blogg du har!jeg legger meg til som følger:) ha en strålende god fastelavensdag!