lørdag 23. juni 2012

Klematis-planting

Nå har jeg omsider fått plantet klatrere i den nye roseportalen. Jeg fikk kjøpt noen godbiter hos Ringstad Gartneri på fredag, så nå er det rosen ‘Climbing Bonica’ og klematis ‘Hendryetta’ som forhåpentligvis vil pryde portalenn.
004 005
Ettersom det var 25% rabatt på alle klematis kjøpte jeg også med meg en klematis ‘Aljonushka’. Den har jeg plassert under epletreet sammen med masse små lavendelplanter.
006
Hm, det ble visst sannelig med en rose til hjem også. Moserosa ‘Salet’. Denne har jeg riktinok fra før, men jeg tror egentlig den har blitt litt borte i rosebedet og har liksom aldri kommet seg sikkelig. En skikkelig flott moserose er det ihvertfall. Og når man først snakker om roser så må jeg jo også si at den omsider har begynt for fult her i gutua også, så nå er det bare å gå å glede seg i tiden fremover og nyte den flotte blomstringen. Her er noen få som jeg tok bilde av i går…
011 001
003 002
Svigers var også en tur på Lillehammer i går og hadde med seg et par klematis som de hadde kjøpt på Bjørke Gartneri. Den heter ‘White Swan’ og skal få pryde armeringen nedenfor pluss litt av støyskjermen. Ellers er det både rosa Lykkefund her, en eller annen type mørk lilla alpeklemtis og noen andre klatrere her, så jeg tror dette blir bra etterhvert. Tusen takk til svigers ihvertfall for de fotte klematisene, penger får dere igjen neste gang…
009 
 010
Enda mer klematis…
For noen år siden fikk jeg tilkjørt, fra Nina i Paradiset, en av mine desidert største klematisfavoritter, Blue Angel…
blue angel
Den døde desverre da jeg måtte flytte den, men jeg kjøpte en ny i fjor som jeg plantet i stigen ved lysthuset. Jeg har jo vært veldig spent i år for å se om denne lekkerbisken ville komme igjen, noe jeg syntes så veldig dårlig ut. Men her om dagen da jeg tok en titt så jeg sannelig at det hadde kommet opp nye skudd igjen. Så i går var jeg innom Plantasjen og kjøpte med meg et par til til den nette pris av 100 kroner. Den ene har jeg plassert sammen med rosa ‘Constane Spry’ og den andre står fortsatt i ei bøtte med vann. Disse skal nemlig få en hederlig og godt synlig plass i hagen.
Egentlig skulle jeg drive ute i kveld, men etter at vi la Martinus la jeg meg på sofaen for å slappe av en liten stund, og sannelig sovnet jeg fra hele kvelden. Men det kommer en dag i morgen også og om et par uker har jeg i tillegg ferie. Så jeg ser frem til mye haging i kveldene fremover.  
013

3 kommentarer:

Vivishagerom sa...

Så flott det blir hos deg, Lene! Her begynner også rosene å komme, og jeg gleder meg like mye som i fjor!
Kos deg og nyt hagen! Klem

Tove sa...

Nydelige blomster. Skulle gjerne hatt din hage...
fin søndag
Klem Tove

Ingun sa...

Så frodig og vakkert det var nå. Takk for inspirasjon, igjen;-))