torsdag 7. juni 2012

Enda flere planter i det nye bedet

Det ser jo ikke så fint ut enda, men jeg regner med at når det får vokst seg til en del vil det bli ganske flott……helt til neste år, da er det garantert en del jeg må flytte og bytte ut. Et bed tar lang tid å få det slik man vil ha det, ihvertfall hos meg. Aner ikke hvor mange ganger jeg har flyttet og byttet i de andre bedene. Men det er jo bare gøy da. I bedet har jeg ihvertfall plantet alle planter jeg vet er fine, men om de står på rett plass og om de passer sammen gjenstår jo å se. Jeg har ihvertfall plantet bl.a. bregne, duppsoleie, rosa Morden Blush, blå for-glem-meg-ei, lamium, purpurtorskemunn, artemisia, legestokkrose (pluss noen andre stokkroser), lavendel, Veronica Longifolia ‘Rosa Töne’, iris, hosta, geranium, campanula ‘Snøhvit’, asters. Noe har jeg sådd selv og noe har jeg kjøpt. Jeg vet at det er litt mer jeg har planet, men jeg husker ikke mer i farten.

Slik ser ihvertfall bedet ut nå etter at jeg avsluttet hagingen i kveld.

036

037

039

Litt på avstand…

040

Veggene” rundt plassen ser litt stusselig ut nå, men her kommer om ikke så altfor lenge både clematis og lykkefund til å blomstre. Jeg skal også få plantet enda flere clematis her (hvite), samt en rødkattebusk. Da tenker jeg veggene vil bli dekket slik at det vil bli litt mer intimt her. Jeg kommer også etterhvert til å ha noen svære potter her og litt pynt og stæsj slik at det blir “trangt og intimt”.

Tok en runde i hagen i dag og med klimaet vi har nå (varmt og fuktig) er det ikke lenge før blomstringen slår til for fult. Jeg har tatt noen bilde av noe av det som blomstrer, men foreløpig er det mest bladverket som preger og pryder hagen. Men ikke noe tvil om at bladverk også kan være dekorativt…

001 003
004 005
007 009
008 010
013 014
016 017
020 022
025 026
028 032
046 047
048 049

Jeg har forresten forandret mening ang. valg av hekkeplante langs grusveien i hagen (forrige innlegg). Jeg skrev at jeg ville ha alperips, men nå har jeg bestemt meg for å plante rosebusker istedet, remonterende vel å merke. Så en tur til Bjørke Gartneri på Kvam blir det definitivt om ikke så altfor lenge.

2 kommentarer:

Kristin Aurdal sa...

Så flott du har det. Jeg tenker den leveggen vil bli lekker meg hvite klematis.

mirjamsdrøm sa...

Nydelig som alltid!
Tror bedet blir kjempefint, og steinene som avgrenser det, de passer så godt til ;)
Du er flink!
God helg til deg!
Klem