mandag 31. mai 2010

Hagen er snart klar og små fremskritt på tilbygget

Lite blogging betyr at Lene lever ute stort sett hele tiden så sant hun ikke er på jobb. På fredag hadde jeg fri og da fikk jeg og Morten tatt en skikkelig tørn. Først på søppeltomta med brask og deretter til jordmannen for å hente jord, fylte opp en stor tilhenger som jeg i skrivende stund allerede så og si har brukt opp. Jeg har måttet ta en skikkelig runde i bedene og jeg har fått fylt opp igjen godt med jord og flere bed har jeg måttet plantet opp igjen. Gleder meg til å se hvordan det blir. Noen roser har også gått dukken i løpet av vinteren og noen har jeg måttet klippe helt ned da stort sett hele rosa var død, men nye skudd kommer helt nederst og det er jo et godt tegn. Det stusseligste var bedet oppi sitteplassen i hagen, der fantes det nesten ikke antydning til liv med untak av noen roser og peoner. Men flere stauder har bare blitt borte og ikke vet jeg hvor det har blitt av. Men i går ble bedene der så og si klare igjen. Alle rosene på lista mi og alt jeg har sådd har også fått sine plasser og summasumarum er jeg så og si helt klar for å møte sommeren. Godt å bli ferdig egentlig slik at jeg nå kan få satset 100% på å bli ferdig med lysthuset som har blitt nedprioritert så til de grader. Men jeg må si sommeren er sen i år, eller ihvertfall blomstringa. Fortsatt er det veldig lite som blomstrer, ja, det kan jeg faktisk telle på en hånd, men nå har sprederen stått på både i går og i dag så jeg regner med et utbrudd om ikke så altfor lenge. Glede seg!!!!

Den vakreste blomsterstasen jeg har nå er faktisk den superflotte buketten Morten fikk til sin bursdag som var på fredag. Den fikk han av sin bror med familie, helt nydelig!

Husbyggingen går da fremover selv om snekkerne har hatt en liten pause. Men i dag har de holdt på igjen og nedenfor er resultatet hittentil. Åååå, skal bli deilig å få større vindfang enn det vi tidligere har hatt. Vindfanget blir der hvor det er blitt lagt "gulv" nå og utenfor der kommer jo trammen som blir overbygd av balkongen over. Hjelpes som jeg gleder meg!


Nå skal jeg ut en tur igjen og få gjort ferdig det ene bedet. Haha, nå har jeg faktisk snart et bed uten noe i. Irisbedet jeg hadde lagd fungerte ikke som irisbed, det ble for mye skygge der så de fleste irisene er fått nye plasser i mer solrike bed. Nå trenger jeg tips til delevis skyggeplanter. Langs hele kanten vokser det hosta. Tips?


Godgutten vår Mosse ønsker alle en fortsatt god kveld!

1 kommentar:

Furulunden sa...

Myske (bunndekker), vårkjærminne, hasselurt. Alle 3 er nærmest bunndekkere. bare noen jeg kom på i farten. Humle (klatrer) klarer seg også godt i skyggen.