fredag 3. juli 2009

Klokker som blomstrer og litt fra det forsømte hus!

Nå vil jeg klage: DET ER FOR VARMT!!!!! Når temperaturen ikke har vært under 30 i hele dag, ja da blir det for varmt for denni skrotten, ingen tvil om det og nå er klokka snart 23 og tempen er fortsatt høy, rundt 26. Når man håper på godvær i disse dager ønsker man vel heller at det skal bli kjøligere??? Det gjør i hvertfall jeg, ja jøss som jeg savner det når jeg tenker etter. Men nå ser det jo ut til å skje også og det er ikke meg imot. Men tro det eller ei og jeg måtte kikke to ganger ut av vinduet i dag.........jammen regnet det, men desverre varte det jo ikke mer enn ca. 5 minutter så det var en mager trøst. Lite haging i dag med andre ord og kun vanning har stått på dagsorden.

Nå har endelig mine campanula medium begynt å blomstre forresten. Disse sådde jeg forrige sesong og de ble da riktig så søte:



Ettersom det er for varmt å drive ute har jeg så lyst til å male - male - male inne igjen, men jeg vil ikke gjøre det ettersom vi har en liten tass på 1 år. Jeg får bare bite tenna sammen og vente til han blir litt større. Dessuten er det vel like greit å vente for det blir mye slitasje og merker når man har en så liten tass. Men planene er uansett klare, alt skal være hvitt og jeg har "advart" samboer om at neste gang gulvene skal males, ja da blir de sansynligvis hvite de også og ikke lys grå som de er nå. Han sa ikke noe..........heldigvis og det tar jeg som et tegn på at det er akseptert. Han vet vel at han ikke har så mye han skulle ha sagt uansett for sjefsmaleren, ja det er meg det! Men jeg har så vidt begynt å male ting jeg kan bære ut så jeg har siden sist fått hvitmalt det sølvfargede speilet på gangen og i tillegg lagde jeg meg en hylle under slik at jeg fikk pyntet med litt stæsj. Nå er det vel stort sett bare veggene som mangler sin hvite farge (men vente-vente).

Jeg har også FORSØKT å gjøre buret til kråka vår litt finere. Tidligere var det mørkt mingrønt og det passet definitivt ikke inn i min stil (uff, nå hørtes ikke det helt ut som meg). Så buret har jeg fått spraylakkert i hvitt og jeg fikk sydd en kappe rundt både buret og bordet som buret står på. Ikke så fint men helt greit og litt mer nøytralt. Hvorfor kunne ikke sambo heller funnet en skadet måke istedet for ei svart dum kråke da? Måka er nå ihvertfall hvit.......neida, dette var vel litt på grensen......stakkars Egbert.

For noen uker siden tok jeg meg også en tur på gjenvinningsstasjonen og der har de jammen mye fint som folk ikke vil ha. Noe av det jeg kjøpte var en skammel til 100 kroner. Den var vel ikke akkurat så veldig lekker men ble ikke så verst etter at jeg fikk malt den og trukket om setet. Den kan Martinus ha noen av lekene sine i tenkte jeg.

Nei, nå er klokka litt sent og jeg gruer meg til å legge meg, 2. etasjen er rett og slett for varm og uheldigvis har vi soverommene der. Stakkars Martinus, det er forferdelig varmt for han også og han sliter litt med det merker man. Men vi har alle vinduer oppe og både på rommet hans og på soverommet vårt står bordviftene på for fullt. Så nå får jeg vel avslutte vanninga ute, gå på badet å stelle meg og pusse min "hvitløksmarinerte" munn (jupps, jeg har kost meg med hvitløksmarinerte lammekotletter (åssen skrives koteletter?) og hvitløksbrød i kveld.

Jeg ønsker alle en god natt og heldig er den som kan legge seg på et kjølig soverom!!!

8 kommentarer:

Malla sa...

Sitter oppe i varmen og titter innom bloggen din for n'te gang. Har ikke lagt igjen kommentar tidligere, men er så imponert over hva du/dere har fått til på noen år. Kan ikke bli mett på å se.

Kjøpte boken til Helene i fjor vår og skjønner at du har blitt inspirert av henne.

Ønsker deg og dine en riktig fin helg!

Nina i Paradiset sa...

Du kan da alltids bruke Sans-maling da (sier min interiørkonsulent) men ikke til gulv, altså! ;)
Stilig puffen ble da!!

Jeg klager ikke på varmen jeg!!!
Har vært 33 grader her, og tro meg, mitt loft er ikke det spøtt bedre....!! ;)
De første dagene svulmet bena mine opp også, men de har visst aklimatisert seg! ;) Satt med de i ei bøtte med vann fra sjøen en kveld her nede ved naustet!!

Klem!

Lene fra Lillehammer sa...

Hei Malla, så hyggelig å høre fra deg. Ja, det finnes ingen tvil om at jeg har blitt inspirert av Helen for det finnes mange Helen-blomster i hagen min. Den dama har god smak hun og heldig er den som har en hage som hun.
Ønsker deg en strålende helg Malla!

Hei Nina! Jeg får se hvor lenge jeg klarer å holde meg, men det er godt det finnes alternativer da.
Nå er det vel like før tenker jeg? Jeg føler på meg at nurket kommer den 25. juli jeg. Tenk om jeg har rett?

IngunnBW sa...

For varmt ja...det kan jeg skrive under på. 35 grader i Sætre i går, en sann lidelse for tiden. Det pleier aldri å bli så varmt her, vanligvis er det 6-8 grader kjøligere enn innover i Asker f.eks og altid en deilig vind. Men nå har det vært stille som graven. Men nå er det slutt! I går kom et tordenvær (med altfor lite regn), og i dag er det heldigvis friskere luft. Jeg er absolutt ikke laget for høye tempraturer. Så takk og pris for at det er over for denne gangen!

SÅ søte Campanula medium er! Gleder meg til neste år når mine blomstrer :) Frøhøstingen av kosakkveronikaen er i gang, da går det nok oppover noen til Gutua etterhvert:) Jeg sliter litt mer med å ta frø av småhjerte og Veronika longifolium, den type frøstander skjønner jeg ikke helt. Men tar dem inn når blomstringen er over og ser hva som skjer. Skal også prøve å ta frø av gul stauderevebjelle. Den hvite Verbascumen fra deg blomstrer nå, den er nyydelig!

Den puffen ble jo kjempelekker! Du er flink altså! Nydelig sjablonmaling - hvor har du fått tak i den? Den har jeg nemlig vært på jakt etter :) Du er jommen ivrig med pensel og spraybokser i varmen, men ikke spray fugger'n da!

Det skrives koteletter :)

Ha en flott helg med passe temperatur Lene!

Vivishagerom sa...

Så flotte Campanula planter. Får dem frø ? (bare lurte) Ja, det er varmt, men etter som jeg sitter inne hele dagen, så nyter jeg kveldene og synes sol er topp. Vi må prøve å møtes en dag snart. Jeg skal jobbe ei uke til, så har jeg ferie. Den første blir vi i allefall hjemme.
Det ligger en utfordring til deg i bloggen min.
Og du, jeg har avkjølt soverom med murvegger.

Hverdagen vår sa...

Nettopp kost meg med bloggen din nå på morgenkvisten, mens mannen er på vei oppover til dalen (og deres kanter) og minsten ser på tv og koser seg-
Så nydelig hagen og uteplassene deres er:) herlig vinterbilde fra nordseterveien også:) savner litt av det.

Flott blogg du har og tar turen innom senere også jeg-

Klem fra Eli

Lene fra Lillehammer sa...

Til deg Ninni. Når jeg tok frø av veronica logifolia ventet jeg til blomsterstanden var helt brun. Da klippet jeg av hele blomsten og la den i kaffefilter. Da drysser det ut masse bittesmå lysebrune frø.
Når det gjelder sjablonmalingen har jeg gjort det selv, eller ihvertfall selv da. Jeg fant teksten på nettet og skrev den ut, deretter overførte jeg den til puffen og hvor jeg til slutt malte skriften med sort oljemaling med tynn pensel. Peace of cake!

Til Vivi. Da forsøker jeg å ta meg en tur over når du har fri jeg, nesten bedre det slik at jeg kan komme over alene uten at Martinus er med, tror han er for rastløs til å hagevandre.
Jeg tror kanskje at jeg har igjen frø av campanulaen, uten at jeg er 100% sikker, så da kan du evnt. få av meg. Jeg vil også tro at disse sprer frø for harde livet etterhvert.

Hei på deg Eli! Så koselig at du stakk innom meg en tur da, koselig å få så hyggelige kommentarer. Kommer du opprinnelig herfra?

Solveig sa...

For mye av det gode blir......nettopp for MYE. Forstår deg godt, jeg. Hadde det slik en sommer for 6 år siden. Hadde nettopp fått minstemann og gradestokken viste 30 i stua dag og natt i en mnd! Trodde jeg skulle komt gjennom skjermen til værdama når hun smilende fortalte at også neste lavtrykk gikk forbi, gitt! Men da kom varmepumpa i hus....med kjølemuligheter! Det ble et nytt liv, det! Greit nok at det bare er noen få dager i året med sånt vær, men nå kan jeg nyte dem, for inne er det akkurat så kjølig som vi vil ha det. Anbefales på det.....eh, varmeste!

Ønsker deg en deilig sommerkveld uansett!
Klem fra Solveig