søndag 21. juni 2009

Litt mere farge i irisbedet

Kveldens hageøkt har bestått i å få plantet litt flere stauder i iris- og hostabedet. Syntes egentlig det var litt for grønt der, i mangel på at irisen skal blomstre, så da plantet jeg litt flere fargerike stauder slik at det ikke blir så trist der. Jeg må vel tilstå at irisen har skuffet hittentil og nå har jeg vel hatt de der i rundt 3 år tror jeg det. Bare et fåtall har vist seg fra sin beste side men nå ser det jammen ut til at det blir flere som blomstrer i år. Bak krakken vokser rosa New Dawn (å se på den rosabua på linken.......drømme meg bort og jeg vil også ha så flott rosebue med en sånn rose i) og en tysker, clematis vitalba og foran de har jeg fått satt ned stiklinger av lavendel. Lavendelstiklingene har forøvrig stått i potter i litt over en mnd nå og nå hadde de fått små røtter. Så da tar jeg en sjans på at de klarer seg der de står nå, ikke krise uansett dersom de ikke vil trives. Langs det hvite gjerdet som man så vidt kan skimte på det øverste bildet har jeg også lavendel av frø jeg sådde i vinter. De har stått der en stund nå og det ser da jammen ut til at de trives til tross for at de er små enda. Men tiden vil vise om lavendelen vil klare seg der.
Ellers har jeg fått luket MASSE i dag og stauder har blitt flyttet. Jeg har et lite problem i hagen min og det er at jeg planter ALTFOR tett. Men, men, da blir det nå litt flyttesjau utover, men det er jo bare koselig det da.
Okidok folkens, ønsker dere en strålende uke........nå kommer godværet har jeg hørt og jeg frykter at det nesten kan bli FOR varmt, men nå står ihvertfall sprederen på!

4 kommentarer:

Nina i Paradiset sa...

Nydelige bilder (igjen!)
Likte dynamittkassen! ;)

Vi kan danne en egen klubb:
"Vi som planter for tett"...! ;)
Her har trønder-staudene mine vokst til de grader, og det er så tett at sommerblomstene ikke kommer i mellom!!
:?

Nå er det natta her!
Har pusset og sparklet taket i gangen (andre "strøk" med sparkel) og er noe sliten....!

Vivishagerom sa...

Irisene mine kunne også vært bedre, men noen kommer faktisk for første gang i år.
Joda, formen er bedre, men nå har jeg en finger "mindre" etter et basketak i går efta. Marsvingutta våre ble noe uvenner og dumme meg skulle gå imellom. Da høgg den ene seg på tommelen min, og da var det bare å reise rett på legevakta. Så nå sitter jeg her med fingeren tapet godt igjen og penselinkur er påbegynt. Er hjemme i dag, men skal på jobb igjen i morgen. Det er veldig vondt etter stivkrampesprøyta. Neida, jeg har ikke ferie enda. Skal jobbe i 3 uker til, men du kan jo ta deg en tur over fordi. En efta eller noe sånt.
God tur til Gjøvik. Jeg vil også på Ringstad en tur. Skjønner at dem har mye mere der enn på Lillehammer.
Takk for navn på Graniumene.

Nooria sa...

Så nydelig hage du har! De fleste staudene kan jo flyttes, så tette planter ordner du sikkert :-).

IngunnBW sa...

Hihi, jeg ser på de små nusselige Hostaene dine og tenker på mine som var i den størrelsen for 5-6 år siden. I dag er de digre beist på 3/4 m i diameter som jeg for tiden enten gir bort eller flytter til andre steder i haven. Jeg prøver å plante med god avstand, men ser allerede nå at jeg har plantet de nyinnkjøpte H. marmelade fra Ramme for tett inntil en Hosta. Men det er jo lett å flytte småplanter da.

Så flott Irisene strutter i bakkant av bedet! De ser virkelig flotte ut! Lekkert med trekassen foran, du er flink til å lage miljø :)

Tvi tvi med lavedelstiklingene dine! Jeg stakk en del lavendel selv i helgen og er spent på resultatet.

Ha en flott sommeruke Lene!