mandag 25. mai 2009

Nytt hageprosjekt for samboer

For når man ikke klarer å finne på ting som man kan gjøre selv av litt større dimensjoner, ja da må man finne nye prosjekter for samboer og nå har jeg alt lagt en plan. Utenfor kjøkkenvinduet var/er det tragisk stygt. Greit nok at vi har lagt skiferhelleplatting der, men dumme som vi var den gang vi la hellene, droppet vi å legge duk i bunnen. Resultatet er jo ikke akkurat noen bombe.........masse gresstuer mellom hellene, rett og slett stygt og uryddig. Slik ville jeg ikke ha det lenger og dette har gått å irritert meg grensesløst noen år. MEN, jeg hadde forsåvidt ikke tenkt å gjøre noe med det nå, men en ting førte til at det jeg tok tak i det i dag alikevel selv om det absolutt ikke var planlagt. For dere skjønner, jeg fikk en utrolig flott clematis av NinaS i går, faktisk kjørt ned hit med privatsjåfør helt fra henne og ned til meg her på Lillehammer.........snakk om luksus. Tusen takk igjen Nina! Det var forresten en Clematis 'Blue Angel', en clematis Nina klarte å friste meg så altfor mye med. Joooooooo, så var det å finne en flott og solrik plass til clematisen da og da falt valget på.........jo nettopp, plassen ved kjøkkenvinduet. Men da måtte jo selvfølgelig Lene til pers å få ordnet litt og dermed var det bare å få opp hellene og få lagt duk under. Puhuuu, litt av en jobb men jeg ble da ferdig til slutt. Skjønne det at plassen måtte gjøres finere når en så flott clematis skal prege plassen. Så nå må vi få hentet litt steinmel og få fylt igjen fugene........hmm, går det ikke an å ha på noe slags mørtel eller noe sånt da? For selv om jeg har lagt på duk og vi får fylt på med steinmel vil det vel alikevel dukke opp ugress i fugene uansett. Jaja, å ha på mørtel eller noe slikt som stivner er vel for godt til å være sant så jeg må vel bare satse på å luke det lille som dukker opp etterhvert. Uansett vil det bli bedre nå når duken ligger i bånn. Joda, da var jeg ferdig med det og en irritasjon mindre å irritere seg over. MEN så fikk jeg selvfølgelig en plan, for det er nemlig en ting til som irriterer meg litt på denne plassen og det er at jeg ikke klarer å få til ordentlige blomsterbed der. Jeg har jo forsøkt med et bed på tvers og et på langs, langs under kjøkkenvinduet. På tvers er det ikke noen som vokser med untak av et par lavendel..............jo løvetann og annet drittugress vokser selvfølgelig der, men slikt vil man jo ikke ha. Langs under kjøkkenvinduet får jeg ting til å gro, men bedet blir altfor smalt i forhold til slikt jeg vil ha det. Men der er det ikke mulig å få det større pga. skiferhellene. Og det er nettopp her Lenes plan kommer. Jeg skal nemlig få Morten til å snekre blomsterkasser langs under hele kjøkkenvinduet samt på tvers. Uff, dette ble mye langs og tvers, men under er bilde av plassen pr. i dag (trist syn spør du meg). Der har jeg satt piler der hvor kassene skal stå og de skal være noe i samme duren som den store blomsterkassa Morten lagde til meg tidligere (se neste bilde). Blomsterkassene vil jeg etterhvert hvitmale for jeg tror det blir finest i forhold til farge på huset. Rundt plassen har jeg forresten plantet alperipshekk, tror det blir trivelig når den får vokst seg høy. Vel her er bildene så please, take a look:

Her skal man investere i hvite møbler når vi får gjort det i stand, er dritlei mørke møbler.

Sånn ser blomsterkassa ut som jeg vil ha tilsvarende av.
Blir ikke det fint da? Men dette blir nok ikke realisert før vi får bygd nytt inngangsparti ettersom jeg tror vindfanget kommer nesten helt inntil kjøkkenvindu. Så da er det best å vente slik at vi får riktig lengde på kassa i forhold til veggene. Da har jeg enda mer å glede meg til.
Pause......................må bare få igjen pusten etter alt jeg har skrevet.........
Til slutt vil jeg ønske alle en fortsatt god kveld. Her har vi hatt strålende vær lenge nå og temperaturer på godt over 20. Her er jeg og Martinus nede på Mosodden i går kveld, ikke så langt unna der i bor. I bakgrunnen kan man så vidt skimte E6 og brua ved Strandtorget. Og bak den høye bulken bak oss bor forresten Vivi.............blir vel riktig det Vivi?
SO LONG!

7 kommentarer:

Nina i Paradiset sa...

Fint at du likte klematisen, for de hadde bare to igjen, og den siste var veeeeldig spinkel!

Jeg kan fortelle deg hvordan du legger skiferplatt i mørtel, for jeg skal til å gjøre dette snart!

Grav ut hele området, ca 55 cm dypt.
Fyll ca 35 cm med grov pukk (gjerne toppe det med litt singel, for da er det lettere å jevne)
Legg så 5 cm med isopor.
Så ett lag med plastduk (byggplast)
Ca 7 cm med betong + armeringsnett. (tørke)
Så ca 7 cm med støp som du legger skiferen i.

:)
Da vet du det!!!

IngunnBW sa...

Om du mister pusten av å skrive, så mister jeg pusten av å lese om alle dine tumulter i haven! Fra tanke til handling og ferdig prosjekt går det ikke lange tiden i gutua, det skal være sikkert og visst!

Så fint det ble utenfor kjøkkenvinduet ditt! En nusselig liten sitteplass :) Blomsterkassene du planlegger kommer til å bli prikken over i'en.

Du har rett i at det kan dukke opp ugress og gress i steinmelet. Det blir en runde med roundup hvert år, ikke så lekkert akkurat... Men nå skal de bli andre boller! Jeg har akkurat byttet til meg en krypende veronika fra Seascape som jeg skal plante i ytterkant av mine områder med skifer. Du kan også bruke andre stauder, f.eks kryptimian. De tåler også å bli tråkket på. De vil spise seg litt innover og danne sjarmerende blomsterputer. Kanskje det hadde vært en løsning for deg også? Det finnes også veldig lave krypende bladstauder, husker ikke hva de heter.

Blue Angel er nydelig!

Lene fra Lillehammer sa...

Hei Nina. Selvfølgelig hadde det vært best å gjøre sånn som du beskriver det, men jeg tror ikke vi gidder å gjøre det så nøye selv om det hadde vært den beste løsningen. Jeg orker ikke å begynne helt fra begynnelsen igjen der.
Hei på deg Ninni. Du tok ordene fra munnen min for planene er faktisk at jeg skal plante kryptimian der eller noe lignende. jeg googlet litt i går på kryptimian og slikt og jeg tror det kan bli bra. Og Ninni, det er jo ikke akkurat noe fint utenfor kjøkkenvinduet enda, men jeg tror det kommer til å bli det med nye blomsterkasser og et par stoler der eller noe slikt.

RandiF sa...

Bakdelen med duk er at frøugress røter seg fast i duken og er enda vanskeligere å luke opp. Det er derfor en fordel med et TYKT lag med sand mellom duken og skiferhellene. Da sitter ugresset løsere og røttene rekker ikke ned i duken. Men steinmel er bra, ugress røter seg ikke så lett i det.

Lene fra Lillehammer sa...

Takk for tipset Randi. Nå ligger hellene desverre rett på duken og vi har bare tenkt å fylle fugene med steinmel. Vi får se hvordan det går og skulle det bli like ille igjen, ja da tror jeg at vi følger Ninas råd, å støpe grunnen først. Det tar jo litt tid men sparer oss for mye jobb senere. Selvfølgelig skulle vi ha gjort dette da vi la hellene for noen år siden, men det ble liksom ikke noe av. Dumt å være etterpåklok.

Nina i Paradiset sa...

Jeg vet det er me arbeid å støpe de fast, men jeg har også prøvd å legge rett i sand, og når en skal ha tak over, blir dette bare grisete. Skal nok legge mindre platter i sand, for vi har 5 paller med skifer liggende. (funnet skifer over alt i hagen!)
Du kan prøve å blande salt i sanden da, da trives ikke gresset så godt! (vaskes jo bort det også)

Vivishagerom sa...

Ja, det stemmer det, Lene. Bak den bulken der bor jeg.
Det blir jo super fint hos deg nå. Det må jeg virkelig si, at du er riktig flink. Blomsterkasser under kjøkken vindu blir lekkert. Å innkludere gubben i hageprosjekter må vi bare gjøre en gang i blandt.

Kom hjem fra Oslo i dag og super sliten. Tjenestereise er energitappende greier. Gleder meg til lang helg med kjempe sol og masse hagearbeid. Nå må du komme å se snart.
Kos deg i hagen,Lene. Jeg skal på jobb igjen i morgen og sitte inne.