lørdag 23. mai 2009

De bortgjemte og bortglemte delene av hagen

Ja for vi har vel alle steder i hagen vi aller helst ikke vil vise frem og heller vil bare gjemme bort, så i dag har jeg tatt fatt på en av de.............og ja, det er flere steder som skal til pers, ingen tvil om det.
I dag har jeg derfor satset på å gjøre det litt triveligere litt vest, bak for den hvite krakken. Der var det kjempetragisk og skikkelig stygt. På toppen stod det fra før to eller tre svære brudespireaer og gjemt under de var et par tragisk stygge potentillaer. Så det første jeg gjorde var å få dratt de opp og hvor de deretter endte sine dager på røysa. Deretter ble brudespireaene stusset litt. De liker jeg forresten veldig godt og det er så koselig når de blomstrer, noe de forøvrig gjør nå. Foran brudespireaene hadde jeg et smalt bed hvor det stod et par Ritausma, en Weigela Florida 'Nana' Variegata (varigert roseklokkebusk) og forskjellige akeleier som var frøplanter i fjor (vet derfor ikke hvordan de ser ut). Jeg har forresten plantet et par brudespireaer til som står foran armeringsnettet, de ble vel plantet for et par år siden og har ikke vokst noe særlig enda. Jeg fikk ihvertfall fjernet torv både foran og bak spireaene da det var håpløst å komme til med klipperen der. Deretter forstørret jeg bedet litt og fylte på med jord (jorda var helt tragisk dårlig der ettersom jeg aldri har gjort noe med den). Skjønner nesten ikke at noe vokste der jeg da. Ettersom bedet er på plassen like ved der hvor lysthuset kommer etterhvert ville jeg ikke lage det så altfor stort ettersom jeg ikke helt vet hvor stor plass lysthuset kommer til å ta. Jeg får evnt. forstørre bedet senere.

Her er resultatet og jeg ble godt fornøyd.



Her er lista på det jeg har plantet og en del er bare frøplanter og vil vel ikke gjøre så mye av seg i år. Men den som venter på noe godt..............
Lamium Maculatum - ligner veldig på denne. Fikk den av Solfrid for noen år siden, kanskje hun vet navnet?
Kornblå riddersporer
Thalictrum Aquilegifolium - her synes jeg bladverket er det fineste
..............jøss så mye jeg hadde plantet her da, trodde ikke lista ble så lang. Men, jeg må sikkert flytte på litt etterhvert.
Ok folkens, ønsker dere en god natt og legger ved et bilde av et søt samplanting i hagen!

4 kommentarer:

IngunnBW sa...

Du tar kaka altså! Vips har du endevendt et nytt område. Lurer på hva du er laget av, for en kapasitet du har! Det ble skikelig fint der, som alt annet du gjør :) Den Lamiumen er den samme som jeg har i det siste blogginnlegget mitt, spent på om noen vet sortsnavnet.

Ha en flott søndag Lene!

RandiF sa...

Og du som lurte på hva du skulle gjøre resten av sommeren? Med det tempoet ditt kommer du vel til å lure på det igjen om en stund.....Skal si du får sving på den hagen din i en fart!!

Lene fra Lillehammer sa...

Det var jo ikke så veldig mye jeg endevendte da selv om det tok noen timer, men hagetimene går utrolig fort. Ninni, jeg skal forhøre meg med Solfrid jeg, hun vet det sikkert, for jeg er ganske sikker på at jeg fikk den av henne. Skal ut å ta bilde av den nå og se om noen kan identifisere navnet.

Randi, det tok ikke så lang tid før jeg fant nye ting å gjøre, men mulig jeg skal begynne med slow-haging slik at jeg har noe å drive med utover hele sommeren, men jeg blir så utrolig gira så jeg klarer liksom ikke å stoppe.
Ha en strålende dag dere to.

Vivishagerom sa...

Du finner stadig noe å gjøre du også ser jeg.
Nå venter jeg bare på besøk, slik at du kan se hagen i levende live.
Kos deg ute i sola, og ja, det er kjedelig på jobb når det er sol.
Tar det igjen til helga, for da skal det bort mere torv.