fredag 8. mai 2009

Da er bedet klar til planting......hagebilder fra i kveld

Omsider er det nye bedet ved fuglehuset ferdig og nå gjenstår det kun å plante. All torva er borte og min kjære sambo har kjørt på all matjorda. Gjett om han har kjørt mange lass for det går mye jord til et såpass stort bed. Jeg ble jo jublende glad for å slippe å kjøre jord selv, men det er sikkert fordi jeg har bursdag i morgen....hihi! Vel, bedet er ikke helt tomt da, bakerst står det plassert noen skjærsminer og en Mary Rose er også plassert der. Men selvfølgelig skal det fylles opp med mange lekkerbisker der etterhvert. Nedenfor er bedet pr. i dag:


Det er forresten der hvor det fortsatt er grønt på neste bilde hvor lysthuset skal få sin fremtidige plass, litt bak den hvite krakken...........................og jupp, sambo står fortsatt på det han sa om at dersom jeg klarer å bruke opp all matjorda jeg kjøpte, skal han kjøpe lysthus til meg/oss...........tror den dealen ryker gitt for i følge han er det fortsatt VELDIG mye matjord igjen, ja, det er visst ENDA mer enn da jeg kjøpte matjorda................psykisk nedtrykkelse kalles dette eller noen slikt. Hørtes ihvertfall passende ut i mine ører.

Sååååååååå har jeg en bitteliten idè/ønske til. Nedenfor er bilde av den ene grusstien. Hadde det ikke der blitt fint å plassere en rosebue, helt øverst på veien? Tror egentlig at jeg kommer til å gjøre det etterhvert jeg så får jeg et lite "rom" til i hagen.

Hmmm, ser ikke helt pent ut med alle plantekassene mine, men det skal jo vekk etterhvert som jeg får plantet (fikk forresten tømt 6 kasser i går). Og kassene med spirene jeg fikk tømt i går fikk jeg plassert her, spirene pluss staudene jeg mottok fra Nautesund i går:

.........og i det lange bedet til venstre på bildet her:


Kurvmøblene har kommet frem igjen og jeg har fått vasket putetrekkene (var litt spent på hvordan det skulle gå ettersom det stod at man kun skulle håndvaske dem.............men gadd jeg det da????? Noopps, de gikk rett i vaskemaskina, vel og merke på kun 30 gr finvask.


Sørsiden av huset...........fremdeles et trist syn pr. i dag. Her har Morten gravd to dype hull hvor han skal lage og plassere klessnora, sånn gammeldags da selvfølgelig som jeg etterhvert skal hvitmale. Jeg har også plantet en rad med alperips, avklipp av alperipsene jeg klippet tidligere i vår. Vet ikke om det vil gro jeg, men det går da an å prøve. Her har jeg tenkt å lage en liten grusvei frem til alperipshekken og når hekken får en fin størrelse om x antall år, ja da har jeg planer om at Morten skal lage en liten, hvit port der. Søtt...........jupp, men sånt liker jeg. (Jaaa, tujaen må sikkert vekk når alperipshekken får vokst seg til og NAI, det er ikke jeg som har kjøpt tujaen, den stod her fra før). Man kan forresten så vidt skimpe balkongen på nersiden hvor hele rekkverket ble tatt av snøras i vinter. Men den skal jo vekk etterhvert og forhåpentligvis bli erstattet som en del av stua da vi skal bygge på.

Sitteplassen utenfor annekset. Her har jeg fått satt ut noen møbler og som dere ser begynner det å vokse i den ene delen staudebedet...........mitt første bed som jeg lagde da vi flyttet hit. Da vi kjøpte huset bestod hele skråningen av langt, vissent gress, med andre ord, ikke noe vakkerst velkomstsyn for dem som skulle komme å besøke oss.


Ellers var jeg en snartur på Oasen i dag. Jeg hadde for lite hønsegjødsel og måtte ha mer ettersom det har regnet bra i dag. Syntes det var greit å bli ferdig med gjødslinga i denne omgang og det ble jeg. Gjødsel har blitt kastet både her og der; hekker, roser, stauder, busker og basker og alt som måtte vokse. Men med hjem på lasset ble det også en sekk med kukompost og en clematis 'Multi Blue' som jeg har plantet ved siden av epletreet. De hadde nemlig tilbud på noen få sorter clematis for i underkant av 90 kroner og Multi Blue var den fineste syntes jeg.
Oki, dette var en liten oppdatering fra gutua. I morgen er det jo bursdagen min og det ser ut til at det blir være-ute-i-hagen-vær-helt-til-regnet-kommer. Finnes ikke noe bedre enn det...............men 100 varme blir det nok ikke.
So long!

6 kommentarer:

Elsa sa...

Hagen din kommer til å bli et syn når det vokser til og begynner å blomstre.

Gratulerer med dagen og ha en kjempekoselig dag!:-)

IngunnBW sa...

GRATULERER MED DAGEN KJÆRE LENEMOR! Som seg hør og bør er været strålende og du kan feire dagen med jord under neglene og rompa i været :) HURRA for deg!!!

Er så imponert over alt du har gjort i haven din før sommeren enda har tatt til. Du er kjempekjempeflink! Det nye bedet blir lekkert :) Og JA! Det passer perfekt med en rosebue i enden av stien på bildet.

Jeg har omsider fått igjen egen pc, så nå er livet normalt igjen. Hageplanen ble levert i tide og bilen kjører som den skal. Kort sagt, - alle problemene som har oppstått i det siste er stort sett over :) Bortsett fra takbordene som ramlet ned av snemassene, der må jeg raske på få tak i en snekker.

Nå har det begynt å gro såpass i bedene at jeg snart kan se hvor det er hull og plass til frøplantene. Jeg skal flytte ut en ny ladning i dag. Første landing skal så smått få venne seg til solen nå, de har stått ute et par uker i skyggen.

Tove sa...

Gratulerer med dagen :-)

Merethe sa...

Gratulerer med dagen i dag. :) Hagen din er så herlig. Liker hagestilen din godt.

Vivishagerom sa...

Du er flink til å ta av torv. Hagen din blir super fin.

Frøya-Heidi sa...

Gratulere med dagen!

Dere er superflinke til å lage en koselig hage. Håper du greier å bruke opp all jorda nå da :)