onsdag 21. januar 2009

Roselista mi - ønsker!

Min Louise Odier som var så superflott helt til jeg var så dum å flyttet den. Men jeg tror den blir bra til sommeren igjen. Må ha flere og Sigrid Undset hadde veldig god smak ettersom dette var hennes favorittrose!

Nå er det ikke lenge til jeg får roselista til Kjell Olav Bjørke hos Bjørke Gartneri på Kvam, mitt favorittgartneri når det gjelder å handle roser. Nedenfor setter jeg opp mine roseønsker som helt sikkert blir fylt opp med mer etterhvert - selv om jeg ikke håper det ettersom jeg ikke har peiling på hvor jeg skal plassere disse engang.

Duchesse de Montebello
H5 (150)
Middelstore, tett fylte, først runde, senere grunt skålformede eller flate vakre blomster. Ytre kronblader større enn indre. Dekorativ, opprett og tett vekst med buede greiner. Bladene er grønne med gråskjær, matte og litt læraktige. Riktblomstrende og hardfør.

Brother Cadfael
H4-5 (90x60)
Blomstene er fylte, meget store, kan minne om pioner (slurp). Kraftig vekst, enkelte greiner 170 cm, opprett og godt busket sort. tett, frodig bladverk. En av de beste Austinrosene.

Awakening
H5-6 (300-400)
Sorten er en sport av New Dawn med fylte blomster, dobbelt så mange kronblader, forøvrig lik morsorten. Sorten oppstod i Tjekkkoslovakia i 1935, ble reintrodusert i England i 1990. Kan få meldugg.

Leonardo Da Vinci
H4-5 (80)
Vakre, koppformede, middels store, svært tettfylte blomster med de historiske rosenes form. Meget rikblomstrende med klaser opp til 15 blomster. Uvanlig tett og bred vekst. Glinsende mørkegrønne friske blader. Herdig, robust og frisk busk. Regnsterk.

Jenny Duval
H6 (120)
Store, tettfylte flomster som kan veksle mellom nyanser i lilla, grått og karmin. Fargeforandringer er mest synlig i tørt og varmt vær. Typisk gallicarose med lav og bred vekst. Spennende rose for samlere og ved restaurering av gamle hager.

Mme Hardy
H5 (120-150)
Middels store til store tettfylte, vakkert formede blomster. Tidlig og rik blomstring. Kraftig, opprett busk med friskt grønt bladverk. Meget verdifull.

Mme Plantier
H5 (150)
Fylte, flate og middels store blomster i store klaser. Lange, litt overhengende, grønne og nesten tornløse greiner. Rosa knopper, men fult utsprunget er blomsten ren hvit. Grasiøs og elegant vekst med lysegrønt løv. Den har flere og spinklere greiner med overhengende vekst enn øvrige albaroser.

Princesse de Lamballe
H6 (150-200)
Store, fylte, duftende blomster, ofte med et grønt øye i midten. Friskt, grågrønt løv, kraftig, opprett vekst. En typisk albarose. Ikke vanlig i Norge. Svært lik Maxima.

Président de Sèze
H5 (120)
Store, tettfylte blomster, ofte med litt lysere kanter og mørkere senter, særlig i tørt og varmt vær. Mørkt og litt grovt bladverk. Sunn, hardfør busk med sterke greiner og opprett vekst. Sein, lang og rik blomstring. Meget verdifull!

Maxima
H7 (200-250)
Store, tett fylte og velformede blomster med fin duft. Meget blomsterrik og tåler klimaet godt. Meget kraftig opprett vekst med friskgrønt bladverk med blåskjær. Kan dyrkes som klatrerose ved vegg. En robust og hardfør rose som dyrkes mye i Norge.

Ispahan
H4-5 (120)
Middelsstore, halvåpne, lys rosa blomster med mørkere sentrum. Bladene er mørke og blanke. Veksten er kraftig og opprett. En vakker og frisk rose som blomstrer lenge.

Louise Odier
H5 (150)
Tett, fylte, middels store og helt åpne blomster, ofte med klassisk firdeling. Blomsterrik. Busken kan bli over 2 mtr høy når den vokser lunt mot en vegg. Kan få meldugg og stråleflekk. Svak remontering. En populær og mye dyrket rose i Norge. Verdifull!

KILDE: SORTSLISTE FOR ROSER (NORSK ROSEFORENING)

Amethyste
(Nonin, Frankrike år 1911) Purpur fiolette roser, som blekes mot lyser grå lilla farve. Ca. 4-6cm store roser i klaser. Svak duft. Opprettet meget kraftig busket vekst til 3,5 meter. Meget blomster rik i 2-4 uker.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Det var mange flotte roser på den ønskelista.
Noterte meg Leonardo DaVinci da den er regnherdig. Det må rosene være her borte på Vestlandet.
Skulle hatt lyst å ta en tur til det gartneriet på Kvam engang:-)

Lene fra Lillehammer sa...

Ja men jammen er det vanskelig å reise opp dit å handle KUN det du har på lista, det blir som regel med mer hjemmat.

Berit sa...

Har samme erfaring, hehe! Det må settes av goood til for besøk på Kvam.
Mange deilige roser på lista di!

IngunnBW sa...

Her var det mange flotte roser Lene, helt etter min smak! Du har notert at Louise Odier remonterer sparsomt, det stemmer ikke for minme to eksemplarer. Hun kommer med et stort blomsterflor om høsten som står svært lenge.

Borther Cadfael burde være representert i hver hage hadde det vært opp til meg. Blomstene er virkelig store som peoner. Den blir raskt stor og kraftig, en flott og sterk rose! Hos meg er den en av de beste Austinrosene. Skulle jeg hatt bare 3 roser, hadde den vært en av dem :)

IngunnBW sa...

Kvam høres ut som stedet man burde dra!

Det ligger en liten utfordring til deg i bloggen min Lene :)