lørdag 23. mars 2013

Lettere påvirket

Jeg ble lettere påvirket av 4-stjerners middag her om dagen da Suzanne Paalgard disket opp til middag. Jeg synes alt hun lagde så så utrolig godt ut og gjestene likte ihvertfall det hun hadde laget. Så i dag bestemte jeg meg for å lage hovedretten, Cajun-kylling med søtpotet og salsa. Jeg fulgte oppskriften sånn nogenlunde med untak av marinaden og av salsaen. Jupps, dette ble en innertier og jeg og Morten likte den supergodt. Ingen tvil om at dette blir middag hos oss flere ganger. Så min anbefaling til dere andre, forsøk denne, definitivt verdt å prøve. Her er “min” oppskrift…

CAJUN-KYLLING MED SØTPOTET OG SALSA

Min “cajunmarinade”

1 ts gurkemeie

Ca. 1 ss med chicken&Steak-krydder fra Santa Maria (inneholder middelhavssalt, løk, paprika, tomat, hvitløk, svartpepper, koriander, hvitpepper, chilipepper, sennepsfrø og gurkemeie)

1 liten bunt med frisk timian hakkes

1 liten bunt med frisk basilikum hakkes

2 grovhakkede hvitløksfedd

1 ts dijonsennep

Havsalt og svart pepper

3 ss olivenolje

Blandes sammen i en bolle.

2 stk. rå kyllingfilèt skjærte jeg opp i ca. 1 cm tykke skiver og lot de ligge i marinaden (helst natta over).

112

Salsa

3 tomater

1 pk. med vårløk

1 avokado

2 fedd hvitløk

1 bunt med frisk basilikum

2 ss sitronsaft

1 ts dijonsennep

6 ss olivenolje

1/2 ts salt

1/2 ts pepper

Finhakk alle ingrediensene og bland godt. La det gjerne trekke i ca. 1 time i kjøleskapet. (Neste gang lager jeg nok enda litt mer salsa).

Pakket inn to søtpoteter i aluminiumsfolie. Satte stekovnen på 200 grader og lot de bake i ca. 1 time.

Kyllingbitene stekte jeg på sterk varme i wokpanne sammen med marinaden til de ble gjennomstekt.

Voila…

Snittet søtpoteten på tvers og klemte ut innholdet. Anrettet den på tallerken, la kyllingbitene over denne og øste på med salsa på toppen…yummi, dette smakte himmelsk; kombinasjonen med den søte poteten, den litt mer sterke kyllingen og til slutt den syrlige salsaen.

115

Joda, jeg har rukket litt til på kjøkkenet i dag også; fått bakt brød og rundstykker, så nå tror jeg sannelig vi overlever denne helgen også…hihi…

107

109 111

Så må jeg vel bare innse at gult og orange hører påsken til, uansett om jeg vil det eller ei. Men når Martinus kom hjem med egg han hadde malt i barnehagen, lot jeg gult være gult og orange være orange. De ble jo skikkelig fine da…

103 106

Og når det gule nå hadde inntatt stua, ja da kunne da sannelig sitrusfruktene komme frem også…litt dekorativt også da, særlig når solen skinner på dem…

105

104

Martinus er snart 5 år og det er på tide at han tar i et tak her i huset han også, ihvertfall frem til han begynner å tjene penger sjøl og kan betale for seg (tjihi), så på torsdag var han med pappaen sin og fikk skrudd fast den ene dørterskelen. Nøye er han også for da han var ferdig med å skru, mente han at den også måtte limes. Det høres på videosnutten.

Handyman

Ikke nok med at han er handyman, Martinus er også med å henter ved…

Ved-bærer

Og da jeg var så uheldig å snuble i gangen i går med potter fylt med jord i hendene og all jorda havnet over hele gulvet…gjett hvem som støvsuget opp alt? Nettopp, Martinus. Så joda, han har tjent sinn lønn denne uken også og er så flink atte. Om  jeg har film av det også? Niet og glad er jeg for det.

Nå skal trollgubben snart opp å legge seg men først må vi få lagt på nytt sengetøy. Finnes ikke noe som er bedre enn å legge seg i et reint sengetøy.

Resten av kvelden skal vi bare kose oss. Morten har kjøpt cognac-kuler og jeg har kjøpt meg min favorittis…

is 

KOS DERE MASSE FOLKENS!

2 kommentarer:

Vivishagerom sa...

Så flink som du har vært i dag, Lene. Dette så utrolig godt ut, både mat og bakst.

Kos deg og nyt kvelden sammen med dine flinke gutter!

Klem

Hulda sa...

Virkelig flink på kjøkkenet du, både middag og bakverk. Ser fristende ut.