søndag 8. juli 2012

Ostekake og roser

Utrolig nok regner det ute i dag også og hagen er rimelig regntung. Men rosene strutter av selvtillitt og lar seg ikke knekke av litt regn…
003
004
Denne rosa heter Balldronningen og er superlekker og lukter også deretter. Desverre tror jeg ikke denne er remonterende, men man få nyte den så lenge det varer. Den har masse knopper så jeg gleder meg til den skyter skikkelig fart.
Sigrid Undset sin favorittrose Louise Odier er definitivt en av mine favorittroser også…
006
Da jeg kjøpte rosa Morden Centennial for noen år siden skjønte jeg egentlig ikke helt hvor jeg var hen for den var definitivt ikke en rose jeg syntes var noe fin. Men så feil kan man ta for nå synes jeg den er urlekker som helst. Min erfaring er at rosene blir bare flottere og flottere jo mer de får etablert seg og at de ikke minst får stå noen år.
007
Hurdalsrosa synger på siste vers og jeg tror nesten ikke jeg rakk å se den flotte blomstringa før den var over…
005
Ostekake med friske jordbær!
Dette er en av de beste ostekakene jeg har lagd og bør definitivt prøves…
002
250 gr digestivekjeks
120 gr smeltet smør
Kjeksen smuldres og blandes sammen med smøret. Klemmes som bunn i forma og settes i kjøleskap en halvtimes tid.
225 gr philadelphia naturell
113 gr melis
2 ts vaniljesukker
1/4 l lettrømme
1/4 l pisket fløte
1 pk sitrongele
Følg bruksanvisningen på gelepakka men tilsett bare halvparten av vannet (2,5 dl). Avkjøles.
Ost, melis, vaniljesukker og lettrømme piskes lett sammen og blandes deretter sammen med pisket krem. Hell til slutt i geleblandingen og bland det hele sammen.
Hell dette så over kjeksbunnen og avkjøl en halvtimes tid.
Del opp masse friske jordbær i skiver og legg dette over hele kaka.
Mens kaka avkjøles en stund til lager jeg gelèen som skal være på toppen av kaka og da bruker jeg jordbærgelè med en ekstra dært med jordbæressens. Gelèpulveret blandes sammen med 4 dl vann og som sagt, en dært med jordbæressens. Deretter avkjøler jeg dette en halvtimes tid før jeg til slutt heller den forsiktig over kaka. Yummi, denne er superdigg!

7 kommentarer:

Lene sa...

Nydelige roser:-)

Vivishagerom sa...

Herlig roseblomstring hos deg nå, Lene!
Mine begynner også å ta form og jeg nyter for hver dag!

Du må bare komme over når du får lyst, send på en melding!

Klem

Merethe sa...

Roser er så vakre og jeg prøver å plante inn nye hvert år i hagen.En del har død ut og jeg tror det er jordrotter som har ødelagt røtter. Men som en garva hagegal gir jeg meg ikke så lett og setter ned nye på andre plasser. Ostekaka så bare helt himmels ut. Den burde jeg prøve som har ferske store deilige jordbær i hagen nå. Teppet som er avbildet har jeg kjøpt på nille til 299,- De har også et i roser på som jeg kunne tenke meg. Her er det megabløtt i dag...ikke noe haging i dag ser det ut som. Men men da får en finne på litt andre ting. Ønsker deg en fin fin mandag. Klem Merethe

Merethe sa...

I dag har jeg laget ostekaka!! Får besøk i morgen. Den ser himmelsk god ut. Gleder meg til å servere den til gjestene. Tusen takk for at du delte oppskriften med oss!! :) klems Merethe

loftkroken sa...

Denne holder jeg på å lage den nå :))
Måtte bare prøvest ;)
Ser himmelsk god ut,mmmmm
Skal overraske datteren min, hun kommer hjem på ferie idag :))

Klem Bente

Gårdsjenta sa...

Så flotte roser! :) Mine blomstrer ikke enda, men kommer veldig snart :) stor forskjell på å bo ved Mjøsa og litt lenger inn i landet :) Mine er også ganske små enda, men de er jo planta i fjor og i år..

http://www.billigebrudekjoleronline.dk/ sa...

Udseendet af roser. Cheesecake er stor. Især godt udseende farver · · · · · lækkert · · · Jeg vil forsøge at gøre ..