onsdag 6. mai 2009

Tur til Ålesund og litt hagerelatert

På fredag som var reiste vi til Ålesund for å feire konfirmasjonen til Morten's niese Iselin. Konfirmasjonen var ikke før på lørdag men ettersom det var en forholdsvis lang biltur drog vi på fredagsmorgen. Kjempeflott tur og naturen ble bare frodigere og frodigere jo lenger vi kom. Herlig å kunne kjenne sommeren igjen. Bildet nedenfor er av Morten og Martinus. Dette var en av plassene hvor vi tok en liten rast. Jeg tror det var i Romsdal uten at jeg skal være helt 100%sikker (mine geografiske kunnskaper er litt bob-bob). Ihvertfall var det kjempeflott der, høye fjell og temperatur på godt over 20 varme.

Nedenfor her er bilde av bestefar og Martinus hvor vi her er i Vestnes kommune og kan se over til Molde.

Joda, jeg kunne lett ha bosatt meg på disse traktene hvis jeg hadde måttet, syntes det var kjempekoselig både her og i Ålesund, men jeg har det jo kjempebra her på Lillehammer å da.
Vi lå over på et hotell midt i sentrum av Ålesund og vi koste oss fælt. Nedenfor er bilde av oss da vi er på vei for å spise mat.

Så summasumarum var det en kjempeflott tur med masse flott natur, kjempetrivelig Ålesund-by som jeg aldri har vært i før, masse god mat, flott konfirmasjon og trivelig reisefølge.

Når det gjelder hagen i gutua så blir det da bare mindre og mindre plen og årets bed-prosjekt er i gang. Og denne gangen er det jo utvidelse av bedet ved fuglehuset. Uff, mye torv og mye trillebårkjøring har det blitt, men jeg begynner å nærme meg finale der også. Ettersom bedet ligger under en svær syrin er det jo selvfølgelig masse røtter, så jeg må ta en skikkelig omgang med saksa når all torva er blitt fjernet. Nå hadde jeg egentlig tenkt å lage bedet enda større men ettersom det vårt fremtidige lystshus skal stå like ved fant jeg ut at det ikke er vits å lage det større. Nedenfor er bilde av bedet slik det ser ut pr. i dag.

Målet mitt er å få gjort det ferdig i løpet av uka og det tror jeg at jeg skal klare til tross for at det gjenstår en del trillebårlass med matjord.

Snakker vi her om en fremtidig hagegal-entusiast mon tru?

Ok, dette var dagens innlegg fra meg og så ønsker jeg alle en herlig dag. Selv går jeg bare å venter på et skikkelig regnvær slik at jeg får kastet på hønsemøkk. Jeg har to sekker liggende men jeg gidder ikke å gå å vanne så jeg venter med å kaste på det til møkkaværet kommet.

So long!

6 kommentarer:

Elsa sa...

Da kjørte dere gjennom Tresfjorden også da.
På bildet fra Romsdalen står dere under Trollveggen, hvis dere stoppet på rasteplassen der.
På bildet av bestefar og Martinus har dere akkurat passert kommunegrensa til Vestnes. Åsane heter utsiktsplassen der.
Kjekt at dere fikk se Romsdalen og Ålesund på sitt fineste.

Lene fra Lillehammer sa...

Ja, vi kjørte gjennom Tresfjorden, det vet jeg. Flott var det der og ja, det stemmer det Elsa, det var rasteplassen ved Trollveggen vi stoppet ved.

Vivishagerom sa...

Ålesund er en fantastisk by.Har vært der en gang og skal mulig dit igjen til sommeren. Jeg blir så fasinert av husene og byggeskikken.
Du holder på ser jeg og jeg er helt enig med deg, at plen har vi ikke behov for.
Godgutten er på plass i hagen og helt klart en blivende hagegal.
Jeg må komme å ta en titt på armeringsjerna dine en gang det passer seg slik.

Nina i Paradiset sa...

Jepp, jeg skulle også skrive at detder jeg jo Trollveggen, men nå har det allerede blitt bekreftet her!
Min gode venninne, Marita pleier å si "Jeg er litt dårlig i geometri, jeg skjønner du...!" Når vi snakker om forskjellige byer/steder! ;)

Lei for at du ikke fikk svar fra meg på fredag, men jeg sto og malte, og fikk ikke lest meldingen før sent. Da måtte jeg hive meg rundt og pakke tvillingenes klær. Helgen løp bare fra meg, Trondheimstur på lørdag, og konfirmasjon her hjemme på søndag. Tiden bare flyyyyyyr når det er vår!

Vi bor ikke i Molde by, men på en halvøy midt i Molde-fjorden. For å komme til byen, må vi først over en bro til en øy (Bolsøya, der Marita bor) så under sjøen i tunell. Og vips så er vi i byen! Tar bare ti minutter da.

Tidlig vår er det her, ja! Men dette er også ett utrolig tidlig vår-år!
Klimaet her hvor vi bor, er perfekt, og jeg kan få til akkurat det jeg ønsker meg, her i hagen! (-mener alt som er i handelen for utendørs beplantning i Norge)
Da vi skulle flytte, var selvsagt herdighetsone og mikroklima sterkt inne i bildet, i tillegg til sjøutsikt og størrelse på tomt. Og jeg syns vi var kjempeheldig, selv om det er ett minus her som heter brunsnegler. (liljebiller også da...)
Men jeg ser at så mye tid som jeg bruker i hagen, så rekker de ikke å ødelegge stort, før jeg myrder de. I tillegg bestikker jeg ungene til å tråle nabolaget med salt og saks! (-de får penger for det!)

Jeg var forresten og spurte etter sånn hvit rose-bue på Plantasjen i dag, men de hadde dessverre ikke...
:(
Kan du være så snill å si fra om de har flere der nede hos dere??
(vi har tante og onkel med hytte på Skeikampen, som kan stikke innom og kjøpe den for meg)

Klem!!

Rose Love sa...

Hei!
Jeg var også hjemme i Romsdalen i helgen. Var vår der ja. Vi var også i konfirmasjon.
Tungt å komme opp igjen til svart fjellet. Ja nå er snøen borte. Reiste siste rest i kveld.

IngunnBW sa...

Endelig innom bloggverdenen igjen fra min lånte mac. Så flott tur dere hadde til Ålesund Lene!

Ja, hva skal man med plen...bortsett fra at gutter kanskje vil spille fotball der. Har man en løkke eller noe i nærheten, spiller det jo ingen trille. Målet mitt da jeg startet opp i haven her var å ikke ha et eneste gresstrå igjen.