torsdag 6. mars 2014

Pelliser er flott

Joda, jeg er ganske godt forberedt til kommende hagesesong. I vinudet står pellisene på rekke og rad etter å ha vært i vinterdvale hele vinteren…
001
…og avleggere av fjorårets petuniaer er tatt, dog ganske så små enda, men de blir nok flotte i år også som alle andre år. Jeg kan ikke få sagt det ofte nok hvor smart dette er og ikke misnt hvor mange tusen-lapper dette sparer meg ihvertfall…
002
Her vil det med tiden bli flotte, fylte petuniaer i fargene hvit, lys rosa og lilla (lille er ny i år og jeg har ikke tenkt å fortelle hvor jeg fikk den fra…hihihi).
Men tilbake til pelliser, der er det noen typer jeg virkelig har lyst til å tak i, så er det noen som vet hvor de kan oppdrives blir jeg veldig glad for en tilbakemelding på det. Duftpelliser alle sammen. Finnes jo mange andre også og her er jeg en evig rosa/hvit entusiast, så duftpellis i den fargeskalen er jo det jeg ønsker.

 Håper alle får en super dag!

Edit: Vært en tur på Plantasjen i dag og der hadde de citriodorus. Dessuten hadde de også pelargonium graveolens.

4 kommentarer:

liven sa...

Heisann
Håper du får fatt på disse sortene da!
Har nettopp tatt frem mine , men det er bare de vanlige Mårbacka og Dronning Ingrid :)
Gleder meg til hageinspirasjon fra deg!
Ønsker deg en fin dag.

p.s. har fremdeles putetrekket :)

Anonym sa...

Heisan.
Jeg tok inn min petunnia i fjor etter å ha lest at du har gjort det. Tanken er avleggere, men hvordan. Setter du de i vann først? Rett i jord?

Lene fra Lillehammer sa...

Til anonym. Jeg har lagd et innlegg om dette tidligere. Men det jeg gjør er som følger. Jeg pleier å sett morplanten i vinduet sånn rett etter jul og vanner forsiktig (mine har sett nesten døde ut). Og etter hvert kommer det nye skudd og når de er sånn ca. 5-10 cm lange klipper jeg av disse og setter de i nye potter med plantejord (halvparten av stilken i jorda). Pleier å sette ned ca. 4 sånne stilker i hver potte jeg. Vanner og steller de og lar de stå lyst og passer på å knipe de ofte slik at de blir "fyldige". Veldig enkelt og masse lykke til, dette får du til!

Anonym sa...

Da har jeg gjort en kraftanstrengelse. Gikk straks ned og hentet potten, og den var jammen tung ;-). Den har fått vann dann og vann gjennom vinteren og har fine skudd allerede. Det har jeg selvfølgelig også sett gjennom vinteren og vært strålende fornøyd. da skal den få stå litt i stua før jeg kniper av og planter. Gleder meg :-) Jane