mandag 8. juli 2013

Udugelige møbler

I fjor kjøpte jeg den hvite sittegruppa vår og dette skulle liksom bli hovedplassen fos kos, hygge og grilling. Men jeg sier bare: Hvorfor i svarte må utemøbler være så utrolig vonde å sitte på, ihvertfall i den type vi har? Ja, gruppa kostet ikke flesk, med dog. Det skal jo være mulig å sitte sånn nogenlunde godt på de for det. Men fy fasan, disse er IKKE gode å sitte på. Og i går bestemte jeg meg for å ihverfall fjerne benken. Ja, den passet veldig godt foran det hvite gjerdet, men man skal kunne sitte godt der. Så nå er kurvstolene kommet frem igjen og den hvite benken har jeg plassert utenfor kjøkkenvinduet. Der hadde vi jo opprinnelig en benk tidligere, men den måtte flyttes da den vi hadde foran lysthuset gikk heidundas og måtte kastes.

Så nå er som sagt kurvstolene plassert ved sitteplassen og man kan omsider sitte godt.

031 

Og den hvite benken passer godt foran kjøkkenvinduet…

014

015

Måtte ta bilde av et av mine rosebed i dag tidlig. Ritausma og Aicha er utrolig flotte nå. Desverre er dette et sted i hagen hvor det er nesten umulig å få til flotte bilder, men jeg gjorde et forsøk…

006

Det er flere kombinasjoner i hagen jeg er godt fornøyd med nå og rosa ‘Maidens Blush’ i kombinasjon med bl.a. Salvia Superba ‘Rosakönigin’ og kattost er utrolig flott. Bildene er nok ikke helt klare da vi på Lillehammer pr. dags dato har et alldeles nyyydelig sommervær.

016

017

018

Ved siden av rosa står bla.a. en alldeles nydelig iris jeg fikk en bit av av Helen Fredholm i fjor. Den har en så nydelig blåfarge, lys-blå og er så flott sammen med rosa. Den skal definitivt deles med tiden og plasseres flere steder i hagen. Muligens den flotteste irisen jeg har og her er det MANGE typer iris.

039 041

Nærbilder av salvia og kattost. Sistnevnte sådde jeg i vinter og er superenkel å ta frø av.

043 045

Jeg har også en staude til som jeg synes er så nydelig. Den tror jeg at jeg har fått av Nina i Paradiset, men jeg vet sannelig ikke navnet på den. Også superflott til roser…

044

I dag var jeg på “skogstur” ved Mjøsa borte ved Vingrom. Jeg fikk det for meg at jeg ønsket å sette opp noen “kvister” bak rosehekken oppi hagen. Dog ikke noe permannt løsning, men jeg får bytte ut innimellom. Det så passe dumt ut da jeg lusket rundt i skogen med hagesaks, med shit au.

034 

035

038

Det ble på måte et slags gjerde og “kvistene” er stappet godt ned i jorden og jeg har festet med ståltråd på toppen.

Som dere ser har ikke grusen kommet enda, men alt er klargjort.

033

8 kommentarer:

Brunt sukker sa...

HEI PÅ DEG LENE:)
HELT ENIG
UTROLIG DÅRLIGE Å SITTE I
ENKELTE TREMØBLER...
Å DET ER BARE SÅÅÅÅ FINT HOS DEG
KLEM ELI:)

Monica fra Koseleg sa...

Kattost har eg sett bilder av på fleire andre bloggar også- den skal på frølista til neste år :-) Kjempefin!

ingridn sa...

Hei.
Så utrolig flott hage du har Lene, og den Irisen er meget vakker.
Den hvite benken passa da veldig godt utafor kjøkkenvinduet. Så skitt om den ikke er så god å sitte i.
Glad for å se bilde av Ritausma. Kjøpte en stikling av Dag på Dokka i fjor uten helt å vite hvordan den så ut. Den er jo nydelig.
Fortsatt lykke til med hagen din, men den kan vel nesten ikke bli vakrere?
Hilsen Ingrid

Lene fra Lillehammer sa...

Hei Ingrid! Ja, irisen er bare så utrolig flott, men nå har jeg jo fått den av Helen og hun har jo bare flotte planter. Benken er grei å sitte på når man bare skal sitte der en liten stund.
Ritausma er faktisk den andre rosen jeg kjøpte husker jeg for x antall år siden. Jeg husker jeg kjøpte de for å lage rosehekk utenfor kjøkkenvinduet. Men samtlige ble flyttet, stikker forferdelig vettu. Men en nydelig rose som har vokst seg svære i årenes løp.

Turid sa...

Det er såå lekkert hos deg :) Har du åpen hage noengang? Den hvite søte uten navn synes jeg likner veldig på Myske/ Gallium odoratum. Tørket lukter den som friskt høy og ble brukt i duftposer i lintøyskapene i riktig gamle dager. Den sprer seg ganske mye, men er nå veldig søt da.
Ha fine sommerdager, Lene.

Inger Marie sa...

Hei Lene:)
Nyyydelig hage og hus du har!
Roser og kattost...berre lekkert:)
Den doble vallmuen fikk jeg fra Bea i Finnland...derfor vet jeg ikke noe mer eksakt navn,men det blir sikkert mye frø så du kan få av meg om du vil:)
Bare hjelp meg å huske det:))

Inger Marie sa...

Hei igjen:)
Jeg sier ifra utpå høsten når frøene er klare...og tar gjerne noen frø i bytte...du velger:))

Underberget sa...

Å sukk, for noen SKJØNNE hagebilder du deler!!! Nydelig designet og så mange fine planter, rene drømmehagen! Hvite tremøbler burde passe perfekt inn her, men jeg er helt enig at de ikke er noe gode å sitte i. Jeg har en lignende sittegruppe, men den blir ikke særlig mye brukt dessverre..