lørdag 13. mars 2010

Nye lapper og pellis i vinduet

Nå lengter jeg virkelig etter våren og ikke minst sommeren. Gleden av å kunne være ute til myggen tar en og man ikke kan se meteren foran seg. Gleden av å se alt som blomstrer, flytte planter og plante nye. På annekset spirer det for fult og jeg har allerede begynt å prikle.

Dæven så gøy det er og enda morsommere er det å se alt man har sådd gjøre sitt preg i hagen.

Pellisene har allerede blitt flyttet opp fra kjelleren og står nå og strutter av selvtillit i kjøkkenvinduet....

Desverre har mange av pellisene avgått med døden i løpet av vinteren men de eldste pellisene har tålt det. Skjønner ikke hva som gikk av meg for jeg gjorde nøyaktig samme tabbe i fjor og i år hadde jeg bestemt meg for å oppebare de på annekset med bittelitt varme og lys. Men husket jeg på det da?.................NOPS!!!!

Ellers har vi så vidt begynt å planlegge årets utbyggingsprosjekt og ytterdør er allerede bestilt. Hermagåsa Lene falt jo fullstendig for døren som NinaS hadde kjøpt så da ble det slik her i gutua også.

Tundøren heter Konvall og var flott og dyr. Men pytt-pytt, hvor ofte skal man skifte ytterdør da? Nå gjenstår det bare å finne ut hva slags vinduer vi skal ha. Uff, synes det er vanskelig og det er jo viktig at man får riktig type som passer. Vi skal ha vindu på hver side av ytterdøren samt på hver side av balkongdøra i 2. etasje. Disse bør vel egentlig være like og jeg ser kanskje at det vil passe best med litt avlange, litt smale vinduer med noe rutegreiser på. Tips mottas!

Ellers går man fremdeles og er litt slapp om dagen, men det begynner å bli en vane ettersom jeg har vært småsyk siden slutten av november. Sambo jobbet døgn i går og kvelden min ble slik som alle andre kvelder, sovende foran tv'n. Her er bilde av Mossepus tatt i gårkveld og det ser ut til at han også er like slapp.

Her har han da inntatt min plass i sofaen.

Vel-vel, litt overskudd har jeg forresten. Har begynt med nytt lappeteppe som skal være på lysthuset. Ble så lei av å hekle på det andre som hadde litt jordfargede farger, nå trengte jeg litt mer sommerlig å holde på med så da ble det naturlig med litt freshe farger.

Tviler vel på om jeg blir ferdig i år, men vi får se. Tror uansett dette blir flott i lysthuset.

Okidok, da skal jeg hekle litt til jeg. Martinus sover og sambo er på trening. Jeg har just avsluttet min prikleøkt i annekset så nå skal jeg kose meg litt og slappe av.


Nåååååååååååå drøyer det ikke så lenge før jeg begynner på spisestuegruppen, den blir hvit og jeg har også sagt klart ifra til sambo i dag og min avgjørelse. Skal male det hvitt, lage masse slitasje og så har jeg tenkt å skrive noe flott på bordet. Hva det blir, gjenstår å se.

8 kommentarer:

Elsa sa...

Det er ikke bare du som lengter etter våren. Denne vinteren har vart lenge nok nå. Det er ikke Kong Vinter enig i, han pøser på med snø her i dag.
Desto mer koselig med prikleplanter som en kan kose seg med. Du er kommet godt igang du også ser jeg.
Lappeteppet ditt kommer til å bli kjempeflott. Nydelige og sommerlige farger du har valgt.

Ha en strålende helg:)

Anonym sa...

Er du slapp og uggen så få sjekket blodprosent og jernlager om du ikke allerede har gjort det. Fort gjort å bli slapp om de er lave.

Mariann S sa...

Ja no vil vi ha vår!!! Vi fikk ett par dagar med en smak av våren - det er masse som spirar her so snart snøen forsvinn. Men no har snøen lagt seg som ett teppe igjen :( Fine hekleruter du har laga, deilige fargar :)
So spisestuegruppen blir kvit ja hi hi, huska dokke snakka om det når vi var der :) Ha ei fin helg alle tre :)

Mariann sa...

Skal si det spirer og gror hos deg allerede. Her på Bergenskanten pleier det å være vår nå, men også her ligger det mye snø i hagen fremdeles. Det har heldigvis begynt å tine, men det er ikke barmark å se hos meg enda.
Flotte farger på lappene dine.
God helg!

Mari sa...

Fine vårlige farger! Ja for nå ER det faktisk vår :D Flotters ikke sant!

Et lite tips når det gjelder lappene. Legger ved en link der det blir demonstrert hvordan en hekler inn tråder mens en jobber samt hvordan hekle lappene sammen med en gang, slik at en slipper monteringsarbeidet etterpå. Jeg syntes hvertfall dette var en veeeeldig grei måte å gjøre det på. Montering er noe herk ;)

http://attic24.typepad.com/weblog/hexagon-howto.html

Håper at formen bedrer seg snart, ikke noe kjekt å gå og hangle!

Tonerose sa...

hehe - sånn blir det hvert år, det var denna hukommelsen da!! Men godt at en del av de har overlevd, er så kos med pelliser!! Massevis som spirer og gror hos deg - spennende!

Gleder meg til å se spisestue etterhvert!

Riktig god helg!

IngunnBW sa...

Der var du igjen Lenemor, så koselig :) Isj, at du ikke er i form enda. Håper vårsolen gjør susen for deg etterhvert.

Men...var det ikke du som ikke skulle så noe da? Hihi, lettere sagt enn gjort! Du har noe prydgress der? Jeg priklet litt i går jeg også :) Synd med pellisene dine som ikke klarte seg gjennom vinteren. Du får binde en lapp på hver av dem hvor det står; 'jeg vil på annekset til vinteren'.

Inngangsdøren var nyyydelig, helt skjønn :) Vinduer i samme stil kommer til å bli rålekkert. Så spennende med byggeprosjektet deres! Spisestuen blir nok veldig fin i hvitt og slitt :)

Huset på landet sa...

Hei Lene!
For en hyggelig blogg du har. Det er en fryd å lese den. Døra er flott, er sikker på at både spisestua og lappeteppet blir helt fantastisk.
Jeg følger spent med...
Ha en fortsatt fin søndag :-)