mandag 11. januar 2010

Juleforberedelser og store forventninger til sommeren!

Jadda, jeg vet hva slags dato det er og at jula er så og si over, men den kommer da tilbake til neste år så derfor har jeg begynt å tenke litt på saker jeg trenger til neste jul. Ettersom vi ikke har hatt juletre hittentil vet jeg jo at vi må ha det til neste år ettesom Martinus da begynner å bli så stor at han begynner å skjønne litt mer. Så jeg har allerede bestilt noen flotte julekuler inne hos Nina som er i fattingmannsølv. Nei Nina er ikke at fattingmassølv men jeg vet hun har et hjerte av gull! Dessuten lå det ei pakke og venta på meg på posten i dag fra Stoff&Stil. Jeg bestilte meg nemlig en del meter med stoff som jeg har tenkt å sy sofajuleputer til neste jul. Jeg ble kjempefornøyd med stoffet og enda bedre var det at det var salg på det.
Ellers kan jeg nå erklære meg sykdomsfri etter over ei uke med bihullbetennelse og sterk forkjølelse. Bihullbetennelse har jeg aldri hatt før og det er heller ikke noe jeg vil ha igjen, fytti rakkern for noe svineri.....hva galt har jeg gjort? Vel, helt bra er jeg vel ikke enda, hadde skikkelig hostekick i natt og måtte opp og kaste i meg et par noskapin for ikke å vekke de sovende. Men nok om meg og mine plager.
Nå gleder jeg meg sinsykt til sommeren og jeg har igjen fått bortimot hageabstinenser. Det er så mye jeg vil gjøre til sommeren og jeg vil gjerne få starte med en gang. Gleder meg til det begynner å spire for fult av frøene jeg har sådd. Fy søren, det er like morsomt å se det dukker opp spirer som det er som for et barn på julekvelden og julegavene ligger der. Helt sant!!!! Man blir rett og slett i fyr og flamme av å se de bittesmå spirene som dukke opp i den ene potta etter den andre. Tenk å klare å drive opp sin egen blomst, drevet opp fra et bittelite frø, ja det er toppen av lykke det. Jeg husker første året jeg skulle så og forventningene var store. Orker ikke å gå så mye i dybden på det annet enn at jeg gjorde absolutt alt feil og hele avlinga dauva. Men nå går det så det suser, med visse untak selvsagt.
Åååååå, jeg gleder meg til å få malt ferdig lysthuset innvendig og ikke minst få innredet det. Selvfølgelig skal det gå i den nostalgiske stilen med hvite kurvmøbler tenker jeg og ikke minst en flott lyskrone over. I vinduene skal pelliser og annet stå på rekke og rad og gi den rette nostalgiske stemnigen. Her skal familien i gutua trives. Tenk å sitte i annnekset en sen sommerkveld, kun med tente stearinlys og bare nyte livet. Ååå, livet er jo herlig da folkens, bare man vil det selv.
Rundt lyshuset har jeg tenkt å plante rosebusker og sikkert og også et par klatreroser kanskje. En hvit altankasse skal også få pryde utsiden av den ene døra og der ser jeg for meg hengende petuniar. Blir ikke det flott da? Vel, tiden vil vise hvordan det blir og jeg lover dere bilder i løpet av sommeren.
Nei, nå skal jeg koke meg en kopp te; earl grey med brunt sukker og melk. Det er kos det også.
So long folkens og til dere som har bestilt frø av meg: DE BLE SENDT I POSTEN I DAG!
TUDDELIDU!

6 kommentarer:

Henriette's innfall og påfunn sa...

Jeg kan heller ikke vente til våren! Kunne øsnke jeg var så flink osm deg til å dyrke frem blomster så tidlig på året. JEg er nok altfor sløv med den vanningen over tid, men når mars april kommer da er jeg i gang. Jeg har nok ødelagt noen avlinger desverre, men noe blir det hvert år.
Gleder meg også stort til å ta i bruk hagestuen igjen. Der er den beste plassen i hele huset!!!

Nina i Paradiset sa...

;)
Jeg har en kasse i kjelleren det står LENE på! ;)
PS hvordan går det med pellisene dine??
Tror jeg satt med hodet nedi sanda her ett par dager, for det sto en åpen ventil i planterommet mens det var 15 minus ute....
Litt gambling akkurat det!!
Nå krysser jeg fingrene! :?

Lurer litt hva jeg skal så i år....?
Må redusere antall & arter pga mangel på tid & slikt, men noe må man da ha! ;) (hvite blomster dukker opp på netthinna....)

Elsa sa...

Rart det der. Samme hvor hageleie vi er når høsten kommer, når vi bare får jula bak oss begynner hagelysten å krible og vi kan nesten ikke vente med å komme igang igjen.
Gleder meg til å følge med hagenprosjektene dine på bloggen din framover:)

Troen og Haapet sa...

Takk for en "vårlig reise"..Vår er topp!
Ønsker deg og dine en fin-fin dag, Lene!

Vivishagerom sa...

Så energisk og lykkelig du er, Lene. Gøy og lese innlegget ditt. Ja, jeg venter også på våren og sommeren. Nå har ikke jeg tenkt å så veldig mye, men noe blir det vel kjenner jeg meg rett.
Gleder meg til å komme å se både på anekset og lysthuset ditt til sommeren. Håper på en bedre sommer enn den vi hadde i fjor.
Godt du er frisk og håper det fortsetter. Klem

Anonym sa...

I inclination not approve on it. I over polite post. Especially the title attracted me to review the sound story.