lørdag 17. september 2011

Siste bilder fra hagen i år

En liten runde i hagen i sted viste at det fortsatt er en del blomstring der, men jeg tror hagingen avsluttes for i år og nå blir det inneprosjekter som blir prioritert. Eller, hagingen starter jo igjen om en mnd eller to for da skal jeg begynne å så tenker jeg. Har masse så jeg regner med at annekset blir fylt opp igjen i vinter. Sådde forresten for en mnd tid siden aukalyptus og nå har det begynt å spire, jippi, supermorsomt! Blir spennende å se om jeg får noe vekst på spirene.

Nedenfor følger noen bilder fra hagen tatt i kveld.

001

003

004

012 009
013 010
019 011
018 020
021 022
024 023

mandag 12. september 2011

Trehvite vegger på det nye soverommet…

…er ikke helt meg liksom men kvistlakk er det eneste jeg har rukket å hatt på hittentil desverre. Et lite innebygd klesskap har Morten klart å få lagd og vi har brukt samme type gamle vinduer som i vindfanget. Jeg fikk satt på den siste folien på vinduene i kveld og nå begynner jeg å male taket om ikke så altfor lenge…håper jeg. Veggene har jeg tenkt å male lys-lys grønne, tak og lister hvite og gulvet blir lys grått, samme farge som jeg har brukt på gulvene i resten av huset. Soverommet er ikke så altfor stort, ca. 15-16 kvm og Morten måtte jo selvsagt (før han ble sammen med meg) kjøpe den største senga. Ergo blir det ikke igjen så altfor mye gulvplass men jeg skal prøve å pønske ut noe slik at senga blir litt skjult. Skal definitivt kjøpe sengekappe slik at den ser litt flottere ut. Drømmen hadde selvsagt vært en bittelitt mindre seng, helst en gammel fransk jernseng, men det får bare bli med drømmene. Senga klarer jeg nok ikke å ta fra Morten. Nedenfor er noen blider jeg tok i kveld. Pøy, ikke pent men morsomt med før- og etterbilder.









011012
013006

Ellers består dagene i jobbing og deretter for det meste i horisontalen i sofaen. Er jo helt umulig å drive ute når det støtt og stadig regner ute. Man blir litt slapp og umotivert av været, så jeg tar det heller med ro og jeg gidder ikke å ha dårlig samvittighet for det.


003

lørdag 3. september 2011

Ny frøbestilling


Nydelige mårbacka....

Tror dette er den siste bestillingen og frølista er komplett. Denne gangen bestilte jeg frø fra Swallowtail Garden Seeds.
Herfra bestilte jeg:
Foxglove Dalmation Purple
Foxglove Dalmation White
Forget-Me-Not 'Victoria Rose'
Poppy Pink Peony
Poppy Double Cream Peony
Verbena Rigida - en av mine stoooore favoritter, men i fjor ble det dårlig avling gitt
Hollyhock Appleblossom - også fått frø fra e-bay
Scabiosa 'Diamond Pink'

For meg så er hagesesongen så og si over og nå holder jeg på med forberedelser til til neste års haging. Har igjen å plante noen liljeløk jeg fikk fra Zimtrade i går og jeg skal også få gravd opp og kastet litt mer stauder, deriblant gullris (er det ikke det den heter mon tru?) De skal laaaangt vekk fra hagen og jeg satser på å få plantet roser der hvor de står i stedet.

tirsdag 23. august 2011

Sommerfugler i fleng hos oss

Ikke vet jeg om det bare er veldig mye sommerfugler i år eller om det er at jeg har plantet to sommerfuglbusker i sommer, men hos oss florer det med sommerfugler i år. De er så søte og det er så koselig å ha de flygende rundt når jeg driver ute. Men for å være ærlig trodde jeg at de kom til å sette seg på sommerfuglbuskene, men det gjør de da ikke. Er det en eller annen lukt som tiltrekker de? Ikke vet jeg. De fleste av sommerfuglene tror jeg er av typen aglais urticae eller neslesommerfugl som de også kalles. Nedenfor er ihvertfall en liten filmsnutt jeg tok av de i dag. Kanskje ikke den beste filmingen da det var midt på dagen og sola sto på for fult.

Sommerfugler i fleng……

Jepp, i dag har vi hatt KNALL vær her på Lillehammer og gjett hva jeg har holdt på med?

003

Bildet taler vel for seg selv. Men for den som ikke skjønner det har jeg altså drevet med haging til den store gullmedaljen i dag. Jeg har luket, tynnet, flyttet, kastet, gravd i hele dag og solbrent har jeg også blitt. Jodda, jeg bruker hansker men det hjelper så lite når jord og smuss  på en eller annen merkelig måte ALLTID havner på innsiden av hanskene. Men shit au, litt møkk skader ikke. Men ihvertfall, nå er flere av bedene fullstendig helomvendte og jammen fant jeg igjen et par roser som var helt bortgjemt og jeg har null peiling på hva slags roser det er. Det er ihvertfall mange år siden jeg plantet noen der.

Men summasumarun,  jeg håper mine helomvendte bed endelig gir flotte resulateter, men det ser jeg desverre ikke ordentlig før til neste år da.

Fy søren, jeg har ikke telling på hvor mange ganger jeg har flyttet stauder både her og der i håp om at jeg ENDELIG har fått til det PERFEKTE bed, men så resulterer det oftest i at det ikke ble så bra som jeg trodde. Haging har jeg vel holdt på med i 6 år nå og jeg føler jeg er fremdeles i etablingssfasen med flere av bedene. Så min konklusjon er at haging tar tid........og godt er det!

I morgen er det meldt regn (igjen), men jeg skal drive ute åkke som....

mandag 22. august 2011

Mer armering i hagen og kupp hos gjenbruket

I dag, på eget initiativ, tok Morten fatt på grusveiene hvor det fremdeles var “gammel” grus. Vi hadde nok hatt på for fin grus og det resulterte i attgrodde stier. Så han gravde bort alt og hentet ny grus, samme som vi har brukt på gårdsplassen. Ble veldig bra!!!

022026

Selv driver jeg med flytting og kasting av stauder. Fant bl.a. igjen et par roser som jeg må få plassert et eller annet sted. Jeg har også fått lagd et nytt “armeringsrør” og inntil den har jeg plantet en clematis ‘Etoile Violette’. Armeringsrøret står i den ene enden av bedet som går langs utedoen og jeg fikk litt mer balanse i bedet.

020021

018

Nedenfor er resultatet etter min flytte-/og kastesjau i bedet ved siden av lysthuset. Etterhvert kommer det nye planter her og jeg vet hvordan jeg vil ha det.

014024

Gjorde et varp på Gjenbruket i dag forresten, et nydelig fat og en kanne i emalje. Superstilig og gammel og slitt…

013

Helt knall vær i dag og i morgen blir det enda bedre. Herlig å ha ferie!

fredag 19. august 2011

Ting man ellers ikke rekker

Eller overskriften ble kanskje litt feil formulert, for jeg burde vel heller skrive ting man ellers ikke GIDDER. Samboer jobber døgnvakt og Martinus er i barnehagen. Jeg har ferie og har nå inntatt frokosten og sitter nå og gnager på en chocolate chubbies og letter samvittigheten med at jeg faktisk har stått på hardt noen dager nå. I tillegg er det lov å unne seg litt smaskens når man har ferie. Men er man alene må man prøve å gjøre ting man ellers aldri "rekker". Så i dag har jeg fått pusset vinduene på lysthuset, bare på innsiden da, annekset har også blitt ryddet og vasket og Mosse kan endelig kose seg i rent sengetøy igjen. Greit å ha det litt koselig her ettersom jeg snart kommer til å sitte her en del med forberedelser til neste års haging. Jeg har også fått tatt en sjau i hagen.....helt frem til regnet kom. Men nå ser jeg at regnet bare var forbigående så da skal jeg ut igjen etter at jeg har skrevet dagens innlegg og håpe på at været ikke bare driver narr med meg. Hagen har desverre fått lite stell i år men her og der kan man se at det faktisk fremdeles er liv i den. Det er fortsatt en del blomsterflor og for meg er det sommer i hagen fremdeles.



I mitt neste liv vil jeg bli katt så sant jeg slipper å spise mus og fugler....



Nedenfor er noe av det som blomstrer i hagen nå og jeg kan vel si meg sånn nogenlunde fornøyd med det. Ingen tvil om hva slags farger som preger hagen i gutua men til neste år tror jeg at jeg vil utvide fargespekteret litt. Kunne tenkt meg litt mer kremgule stauder og roser etter å ha blitt "lettere påvirket" av Claus Dalby som har den flotteste hagen ever....Say no more!










Nei, nå er min halvtimes pause over og jeg skal ut å jobbe, med eller uten lønn....forhåpentligvis ned lønn for strevet.


Edit: Glem det..................det spruuuuutregner...............

torsdag 18. august 2011

Helt ferdig - JIPPIIIIII!

Ja, da var stolene på plass og lysthuset er ferdig!!!!!!!!!! Det ble kanskje litt knapp med plass da jeg fikk inn kurvstolene, men dersom jeg finner ut at to blir en for mye har jeg ikke noe problem med å få plassert den ene kurvstolen et annet sted. Hvor da? Jo, på mitt, forhåpentligvis, neste prosjekt, nemlig det nye soverommet. Morten har så vidt begynt der og da blir jeg litt gira. Nedenfor er et bildedryss av lysthuset, delvis bloggifisert. Jeg lar bildene tale for seg selv.


























SO LONG!