lørdag 7. januar 2012

Kosetid

Rolig helg og null jobbing på malefronten. Jeg begynner å bli veldig godt fornøyd med 2. etasje selv om det gjenstår en del arbeid for Morten da. Men han tar vel til fornuften og kjører på snart slik at vi blir helt ferdige. Selv har jeg igjen og male siste strøk i taket på den innerste gangen og der skal jeg bruke blank maling tenkte jeg. Ellers må jeg få malt dørene og listene til soverommet til Martinus og badet. De ble VELDIG gule i forhold til hvitmalingen jeg har brukt nå, noe som kommer ganske tydelig frem på bildet nedenfor. Nye dørhåndtak må vi også få kjøpt her, sorte som vi har brukt på de andre dørene.

001

Lekerommet til Martinus har jeg som mål å bli ferdig med til bursdagen hans og ettersom den ikke er før 11. mai har jeg VELDIG god tid på meg og kjenner jeg meg selv rett blir det ferdig i GOD TID.

I kveld har vi bare latet oss og jeg har kost meg og heklet på soveromsteppet. Ellers har vi (jeg) begynt å fantasere om å få bygd på stua snart. Tilbygget skal bli tv-stue og det gleder jeg meg kjempemye til å få. Å ha en svææær tv (i mine øyne ihvertfall) i vår lille stue kan bare beskrives med et ord: STYGT!!! Og sånn laaangt bak i fantasicellene drømmer vi også om å få bygd på kjøkkenet. Men skal vi få realisert dette må vi ha penger og penger kommer liksom ikke bare av seg sjøl…

Mosse og Egbert har det bra de også og lider ingen nød…

016 017
014 022

Og ute kommer det bare mer og mer snø…

021

Fortsatt god helg folkens…Rødt hjerte

tirsdag 3. januar 2012

Litt mer jul fra gutua…

Jeg er ikke helt ferdig med jula enda jeg da, men til helgen skal all julepynt ut. Juletreet vi var og hogde i hundre-meter-skogen var veldig fint men nå røsser det fælt. Men jeg må jo forevige det med å legge det på bloggen da.

019

Og noen bilder av godgutten på selve julekvelden…

016 043

I går var jeg også innom Skeidar og fikk tak i ei kiste til å ha lekene til Martinus i. Denne gutten har, som sikkert mange andre gutter på hans alder, MASSEVIS av leker. I kista er bare en brøkdel av det han har, resten har jeg bært opp på rommet hans. Kan vel ikke akkurat si at han leker så mye med det han har. For etter å ha vært i barnehagen en hel dag, liker han nok bedre å sitte å se på Playhouse Disney og også spille litt på pc. Dette synes jeg er helt greit jeg da, han har jo tross alt vært aktiv hele dagen med masse lek og læring så da er det godt å kunne komme hjem å slappe av. I dag da jeg hentet han i barnehagen drev han og noen andre å gikk på ski. Han var superflink og jeg ble kjemepimponert. Gutten vokser til gitt og det er ikke mange månedene før han fyller 4. Jøsses som tiden går!

007

søndag 1. januar 2012

Jula som kom og jula som gikk...

Her i gutua har det definitivt vært skikkelig bloggtørke i lang tid gitt. Men andre ting har blitt prioritert. Jul har det vært hos oss og nå er det ikke lenge før jula skal vekk. Vi har hatt en flott jul og det har blitt mange gaver på både store og små. Masse god mat har det (desverre) også blitt, noe som merkes på sideflesket gitt. Men nå følte jeg at det var på tide å lette på baken og derfor begynte jeg å male igjen i går. Slik at dere ikke tror jeg er en dårlig mamma så er Martinus hos sine besterforeldre på Otta. Der har han vært siden torsdag og kommer igjen i morgen efta.
Vel, nå er det trappegangen i 2. etasje som har fått en omgang. Der har Morten igjen en del snekringsarbeid og jeg håper at ettersom jeg nå har fått malt det så og si ferdig, vil det motivere han til at også han gjør seg ferdig (håpe-håpe). Det er helt håpløst å få til fine bilder fra gangen så jeg fåtte stå på soverommet for å få det til sånn nogenlunde. Morten monterte en gammel lysbryter på veggen, vi var nemlig så heldig å få tak i noen av de. Jeg syntes det ble fint med den sorte bryteren ettersom dørhåndtakene også er sorte.





Litt fra soverommet igjen....
Her har vi nok ikke kommet lenger men jeg holder på å hekle teppe til senga. Dette tror jeg det blir veldig lenge til før jeg blir ferdig med. Jo, en fillerye har jeg også kjøpt og den passet inmari godt inn her. Men EN ting savner jeg og det SKAL jeg ha og det er et SLIKT https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjpa3ay7EoA71kF-G9jGLY2R7zWxwyxRSzJiOW7CVSPz6UUTOPweN-2PsHYAeUUNcP9-A32U1_McPs53pZrvRj4D6Pwnx_Y6ks1wYSeGUWjsN9MGHZ3DPqkbcBAL4h8I4ZCdJP_ZJRHGTI/s1600/_MG_0734.jpg
Hmmm, nå er det mye rart med bloggen altså. Jaja. Men ihvertfall et slikt skap som jeg har linket til skal stå på soverommet. Får jeg ikke tak i det før vårmarkedet på vikingskipet i april, håper jeg ihvertfall at jeg finner det der.
ØNSKER ALLE ET RIKTIG GODT NYTT ÅR!

søndag 11. desember 2011

Jul i gutua omsider

Endelig kom det snø her på Lillehammer også og julestemningen er kommet i gang. Selv om jeg har vært fraværende på bloggen en stund har jeg ikke vært fraværende på hjemmefronten. Martinus har vært hos sine besteforeldre og storkost seg siden torsdag så derfor har Lene fått gjort en del. Jeg har bakt, jeg har malt gulvet på kjøkkenet og nesten alle julegavene er handlet inn. Har generelt fått gjort masse og noen slitasje på baken kan jeg ikke si jeg har fått i løpet av de siste dagene. I dag fikk jeg pyntet med litt julepynt, ikke mye men akkurat passe.

009
025
Litt fra stua og litt fra kjøkken…
021
018
027
Litt fra gangen…
023
…og litt fra vindfanget.

Og til slutt et par bilder av lysthuset som jeg tok i går. Lykta fikk vi av svigers og går på strøm. Kjempeflott!

003
011

Nesten alt jeg har sådd har også begynt å spire for fult så nå må jeg snart få priklet. Begynner å bli redd for at jeg har sådd for tidlig, men vi får sjå hvordan det går.

015

søndag 13. november 2011

Enda et maleprosjekt ferdig!

Har vært alene i helgen, ihvertfall fra midt på dagen i går og frem til i dag tidlig og da overrasker det vel ingen at Lene nok engang har malt. Trappa ble nesten ferdig og litt småmaling her og der fikk jeg også gjort. Men det beste er at jeg endelig ble ferdig med senga til Martinus. Så nå er den montert og klar til å brukes. Vil tro han kommer til å bli overrasket når han får se den. Vi må få kjøpt ny madrass da, den han hadde er for liten, men madrass får man ikke kjøpt på en søndag. Nedenfor er ihvertfall resultatet. Senga kjøpte jeg forresten på finn for 500 kroner. Veldig fin da det er en uttrekksseng og kan bli 170 lang.

001
002
003

Både teppet i senga og stjerneteppet kjøpte jeg hos Home&Cottage. Kaninen i senga har Martinus hatt hele tiden og heter Mjau.

Må også få vise speilet jeg kjøpte på Vikingskipet. Det var jo opprinngelig gullfarget men nå har jeg tatt en omgang med zink og sort spray. Syntes det ble bedre jeg da.

005
006

Nei, nå får jeg prøve å få avsluttet og få av meg maleklærne.

Ønsker alle en flott søndag!

søndag 6. november 2011

Gjett hva som må males her da?

Omsider ble jeg ferdig med gardinene på soverommet. Kappene over vinduene er et gaammelt overlaken jeg kjøpte på Vikingskipet og gardinene ved balkongdøra er gardiner fra Ikea. Hrmf..her må jeg kjøpe nye, den ene gardinen ble for kort. Akk og ve, Lene er ingen syerske.

020
022

Så må jeg frem med malekosten igjen. Jeg kjøpte også et gammelt speil på Vikingskipet. HÆRLIG patina på selve speilglasset som desverre ikke kommer så godt frem på bildet, men ramma er gullfarget, noe jeg ikke liker. Så her må jeg male. Vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre det, men jeg tror jeg lakkerer i sink og litt sort og hvitt.

013

På bildet nedenfor er det ikke så vanskelig å gjette hva jeg skal male…

015

016

Emaljebollen og fatet nedenfor kjøpte jeg for slikk og ingenting på Gjenbruket i sommer. Denne passet jo flott er på soverommet…

Kantene på settet er mørk blå..hmm, tror kanskje jeg kommer til å male taburetten hvit også for å være ærlig.

012

Nok noen saker jeg kjøpte på Vikingskipet…

014

Denne fant Morten ut var fin å bruke til fotskammel nede i stua, men jeg har fått lurt den opp på soverommet jeg da.

027

Et gammelt testamente, datert 1861. Flott til pynt synes jeg.

018

Bildet ovenfor tror jeg skal få plass i stua…når jeg skal pusse opp den igjen. Bildet ble litt for “stuete” synes jeg.

Dette ble et superraskt innlegg, gutta bader og jeg holder på å lage middag; viltgryte med masse elgkjøtt. Nam-nam!

lørdag 5. november 2011

Litt soverom og litt gammelt “brask”

Forrige lørdag var jeg på Vikingskipet og jeg fikk med meg noe småtteri derfra i år også, dog ikke kommode jeg håpet skulle finne der. Så soverommet får vente med kommode til jeg finner en jeg liker. Ønsker meg jo veldig en speilkommode men tiden vil vise om jeg finner en. Soverommet er enda ikke ferdig selv om vi bruker det da. Små ting gjenstår som listing av tak, siste strøk rundt vinduslister og ellers litt småpynting, men det kommer nok etterhvert.

Jeg har ihvertfall fått montert opp døra som vi har plassert bak senga og en lampe jeg fant på home&cottage har fått plass over nattbordet. Ble veldig godt fornøyd.

002

001

003

007

Nedenfor er noe av det jeg kjøpte på Vikingskipet.

010

En gammel nattkjole…

016

En gammel sinkbøtte vi skal ha juletreet i…

018

Enda flere apotekerflasker. Tror jeg har rundt 30 forskjellige nå…

011

En gammel taburett…

008

…og et superflott bilde.

Ønsker alle en strålende lørdag!