onsdag 26. desember 2012

Julens beste ribbe ever

Ettersom dette kom til å bli en litt annerledes jul i og med at dette ville bli den første julen uten pappa, bestemte vi oss for å lage litt nye tradisjoner. Det har nemlig alltid vært mamma som har stått for julemiddagen, men i år ville jeg påta meg oppgaven. Som regel har vi alltid hatt ribbe, medisterpølse, medisterkaker og pinnekjøtt med alt tilbehør selvsagt (poteter, surkål, kålrotstappe, ribbefett, etc.). Det ble ribbe i år også, men i år ble det Hellstrøm-ribbe. Og du verden hvor god den var. Jeg fikk høre at det var den beste ribba min søster noengang hadde smakt og jeg kan vel egentlig si meg så saktens enig i det. Sprø svor og supersaftig inni. Som tilbehør hadde jeg lagd rødkål, mandelpotetpurè, vinterfruktkompott og en supergod saus. Jo, vi hadde også medisterpølse og grove medisterkaker i tillegg, men det hadde vi egentlig ikke behøvd å hatt. Så en ting er ihvertfall helt sikkert; denne kommer på menyen til neste år også!

For noen barn er julen det beste som finnes…

012 014

029

Og for enkelte voksne kan man bli helt utslått av all mat, gaver og inntrykk…

011

Dersom noen har lyst til å prøve denne varianten kommer oppskriften her:

Jeg saltet ribba (ribba veide ca. 4 kg) godt inn og lot den ligge i kjøleskapet i ca. 4 dager.

Og før jeg skulle steke ribba hadde jeg på nok litt salt og godt med pepper. La ribba med svorsiden ned og puttet oppi 8 charlott-løk og 10 hvitløksfedd (med skallet på). Fylte på med vann slik at den dekket svoren. Satte den inn i stekeovnen på 180 grader (nesten nederst i ovnen) og lot den steke i 1 time. Etter en time snudde jeg ribba og fylte på med litt mer vann. Deretter stekte jeg den en time til. Så da den hadde stekt i to timer, stekte jeg den nok en halvtime, men da øste jeg væska i panna over svoren med jevne mellomrom, ca. hver 5 minutt faktisk. Til slutt lot jeg ribba stå under grillelement i ca. 15 min.

Vinterfruktkompott:

1 pose med tørket aprikos

1 pakke med tørket fiken

Ca en halv boks med rosiner

Kuttet alt opp i grove biter, la det oppi en kjele og helte på ca. en halv flaske med rødvin og et par spiseskjeer rødvinsedikk. Lot det småkoke til all væska var fordampet (ca. en halvtime).

Mandelpotetpurè:

Delte opp mandelpotet i båter og kokte de møre. Deretter moste jeg inn meierismør (ca. 1/3 av vekten på potetene) og til slutt helte jeg på passe med h-melk slik at purrèen fikk en passe konsistens. Smaksatte med salt og pepper.

Rødkål:

Kut rødkålen og kok i vann med litt salt i ca. 5 min.

Grovkutt ca. 200 gr fiken og 2 charlott-løk og stek dette i ribbefett til det blir litt mørt.

Sil av en del av vannet av rødkålen og bland i fiken og charlott-løken. Smak til med sherry-eddik og salt. Jeg hadde også oppi en kladd med ribbefett og litt pepper i tillegg.

Saus:

Hell skyen var ribba oppi en kjele. Mos hvitløksfeddene ned i skyen gjennom en sikt med baksiden av en sleiv. Dryss over 2 ss med hvetemel og la det synke til bunnen før du pisker det inn. Ha i ca. 2-3 ss soyasaus og et par ss worchestershiresauce og la det koke noen minutter.

Til neste år vil jeg lage litt mer vinterfruktkompott. Smakte helt himmelsk alt dette sammen, søtt, syrlig, salt…nam-nam!

I år ville mamma at vi skulle hylle pappa med et minutts stillhet ved middagsbordet og til slutt ville hun spille en av pappas favorittsanger, “Sangen til bygda” med Anne Marie Kvien…

Pappas favorittsang

Jeg tror at selv om pappa ikke var der fysisk, så er jeg sikker på at han var der psykisk.

sfuruseth-0038

1. juledag var vi på hytta på Gålå hvor vi spise julelunsj. Vi koste oss fælt og unga likeså.

Det har vært en stille og koselig jul!

057 058
033 069
056 063
059 167

1 kommentar:

Vivishagerom sa...

Åh, for en flott jul du har hatt, Lene. Det er jeg glad for.

Jeg bruker også Helstrøms juleribbe oppskrift.

Ønsker deg en fortsatt fin julefeiring!

Klem