fredag 18. mai 2012

Arbeidshelg både inne og ute

Vel overstått 17. mai og selv om dagen startet med et skikkelig regnskyll og jeg fikk gjødslet hele hagen, tittet solen frem da vi drog på Maihaugen for å gå i barnetog og dagen kunne jo ikke ha blitt bedre. En ordentlig trivelig 17. mai ble det ihvertfall.
I dag har jeg tatt meg fri, Morten jobber døgn og Martinus skal opp til Otta i dag og være der til mandag. Med andre ord regner jeg med at dette blir en svært aktiv helg for meg både inne og ute.
Inne skal jeg få malt en del, både pidestallskap, gangen oppe, dører og også få gjort ferdig det lille jeg har igjen av malingsjobb i vindfanget.
Jeg skal også få gjort en del i hagen for i dag ser det ut til at det blir strålende vær. Jeg skal få luket, flyttet planter og gjøre klart bedet på sørsiden av huset. Jeg har dessuten 10 kasser stående med planter som jeg snart må få plassert. Så med andre ord gleder jeg meg sinsykt til denne helgen.
Noen bilder jeg tok fra hagen i sted viser at det begynner å bli bra frodig ute nå…
002 003
Endelig sildrer vannet i tønna igjen etter at vi har vært uten det noen år. Dette skyldes både det at den forrige pumpa gikk i stykker og det at vi ikke har turt å ha noe særlig vann i den pga Martinus.
004
Skjærsminhekken langs gjerdet begynner å bli skikkelig grønn og jeg gleder meg til den begynner å blomstre, blomstene lukter jo sinsykt godt.
005 006
Om ikke så altfor lenge vil det virkelig vokse til her igjen.
008 009
I “stigebedet” ovenfor skal det plantes en del nytt. Riktignok er det en del planter her fra før, men jeg tror jeg drog opp ihvertfall halvparten av det som var her tidligere. Her skal jeg ihvertfall plante på nytt og mye av det er det som jeg har sådd i vinter, bla.a. Chaerophyllum hirsutum 'Roseum'…
chaerophyllum%20hirsutum%20'roseum'
Den var det Helen Fredholm som fikk meg til å oppdage og denne er jo bare superflott. Jeg har ihvertfall tenkt å ha denne og en del mørk-lilla allium, noe som jeg også har sådd i vinter.
Gleder meg til resultatet.
Oki, ønsker alle en riktig god fredag!

1 kommentar:

Vivishagerom sa...

Ja, nå begynner det virkelig å bli frodig hos deg! Deilig med en fridag med sol, og jeg håper også at jeg får jobbet litt i hagen i dag. Ellers så er det konfirmasjon for alle penga her i huset i helga.

Kos deg, Lene - både inne og ute. Klem