søndag 31. mars 2013

For mye av det gode

Målet mitt i går var å få sydd “gardinkappene” på kjøkkenet (nesten et år siden jeg kjøpte putetrekkene) og juppi, jeg ble ferdig med de jeg. Herregud, det var jo fort gjort, kun en søm som måtte sys, så jeg skjønner ikke helt hvorfor jeg har ventet så lenge med det. Men nå er det gjort ihvertfall og jeg ble fornøyd jeg. Jeg vet ikke om Morten skjønner helt greia med å bruke gamle putetrekk, men det bryr jeg meg ikke så mye om.

003 004

Det andre prosjektet mitt, å få shabbet kommoden i stua kom jeg ikke så langt med da varmepistolen plutselig takket for seg, så jeg må få bestilt meg en ny en når jeg kommer på jobb igjen. Men jeg fikk shabbet den litt da og den er ikke så mye som gjenstår igjen…

011

Jeg kjenner jeg har fått “oppussingsånden” over meg igjen og det er så mye jeg har lyst til å gjøre nå og jeg har masse planer. Om alt lar seg gjennomføre gjenstår å se, men jeg jeg har planer for både kjøkken og stue. Når det gjelder stua er det ihvertfall to ting. Det første er å få malt veggene og jeg har vært veldig frem og tilbake om hva slags farge jeg vil ha på veggene. Jeg har hele tiden hatt i tankene om å male i samme farge som på vindfanget…

009

Men nå tror jeg at jeg har kommet frem til at jeg vil male veggene hvite og heller la pynten bestå av noen fargeinnslag. Jeg vet jeg har en upåpnet 3 liter med hvit supreme finish stående i kjelleren, så det er mulig jeg maler en vegg i dag for å forsøke å se hvordan det blir. Veggene skal uansett males da det er blitt en del stygge hull her og der i tillegg til at fargen har blitt stygg og blassen her og der.

En ennen ting jeg har tenkt å gjøre er å få tak i et nytt spisestuebord og jeg vet nøyaktig hvordan jeg vil ha det. På Skeidar har de et som er tilsvarende det jeg ønsker meg, men det er noe med at jeg egentlig vil ha et som er ekte gammelt og slitt og ikke ser ut som det er gammel og slitt. Men vi får se, ingen umulighet at jeg investerer i det på Skeidar, for det ser ikke helt gæærnt ut i mine øyne. Slik ser det ut ihvertfall og ikke så gæærn pris heller. Så gjenstår det å se om jeg får solgt vårt gamle da.

12114008_southwoodspisebord 

Vårt gamle…

009

Og så var det kjøkkenet da. Her har jeg aldri vært helt fornøyd og jeg tror det er den j…… benkeplata som jeg ikke kan fordra. Dessuten synes jeg kjøkkenet ser så “rotete” ut, så her må noe gjøres og jeg har noen planer. Slik ser det ut i dag da:

003

001

Så den første planen er å få skiftet ut benkeplata. Den skal vi bytte ut med heltre eikeplate som jeg skal beise i drivved/gråbeis. Min søster jobber som daglig leder i et hyttebyggefirma som heter Tiurtoppen og gjennom henne bestiller vi plata fra Litauen. Hvis du trykker på linken kommer du inn på hjemmesiden deres og jeg lover deg masse flotte hyttebilder/interiør.

Og med plata skal også vask og kran byttes ut i en mer nostalgisk utførelse.

Vi har den opprinnelige kjøkkeninnredningen som var her da vi kjøpte huset. Den gang var den kornblå (blæææ), men jeg malte den selvsagt. Men nå trenger jeg forandring. Så planen min er å kjøpe nye dørfronter og bygge oversskapene slik at de går helt opp i taket. Jeg ser ingen fordel med å ikke ha skapene helt opp til taket; det samler seg jo bare støv der og ikke synes jeg de ser noe fint ut med en “kasse” hengende på veggen. Og med et så lite kjøkken trenger vi så mye skapplass som mulig. Så da blir det vel skapfronter fra Ikea vil jeg tro med tiden, hvite sådan. Dessuten vil jeg fjerne bort så mye “rot” som mulig fra både benker, hyller og vegger, vil ha det i en litt mer renere “linje”.

Så som dere sikkert skjønner har Lene (igjen) masse planer i hodet og jeg mener at planene mine kan være gjennomførbare innenfor en normal tidsvidde. Men jeg veeet at jeg må ta det etappevis ettersom jeg bor sammen med en som synes jeg til tider har urealistiske mål.

De litt mer langsiktige målene mine er, som jeg har skrevet før, å få bygd på stua. Men det prosjektet må jeg nok bare holde varmt og bearbeide noen år til. Jeg tror jeg kommer i mål med det prosjektet en gang også, men man må bare tenke taktisk en god stund til.  

I dag våknet vi vil nok en nyyydelig dag med sol fra skyfri himmel. I går var jeg så sprek og gikk hele trappa i Lysgårdsbakken, det vil si hele 954 trappetrinn (Vivi, blir du med en dag?). Og ikke nok med det. Da jeg kom på toppen tok jeg en lang vei hjem, gjennom skogen. Det var sååå koselig og deilig å kjenne at man fikk brukt kroppen skikkelig. Og det beste av alt; i dag er jeg heller i så støl.

Ønsker alle en super dag!

Og så litt senere…

Jeg hadde grunningsmaling her og jeg har supreme finish white, så hvorfor vente når man kan gjøre det med en gang…

FØR…

12114009

ETTER (her med kun et strøk med grunning riktignok):

12114010

12114011

Og rot blir det når man jobber, men det kan ryddes etterpå…

12114012

1 kommentar:

Vivishagerom sa...

Hei på deg!
Først må jeg si at jeg blir glad av å lese bloggen din, for nå skjønner jeg at du har fått fylt opp igjen energilageret ditt.
Og jeg blir mer enn gjerne med å gå trappene. Bare send meg et pip, så kommer jeg i full fart over brua.

Kos deg og nyt dagen i sola, for det skal jeg! God klem